f

2012-04-01

I morse ringde klockan 0600. På schemat stod alltså abborrefiske på förmiddagen och laxfiske på eftermiddagen.

Väl framme vid abborreån var det -4 grader och fisket kändes lika kallt till en början. Jag testade lite olika ställen tills jag plötsligt får syn på ett massivt mörtstim. Finns det betesfisk finns det rovfisk resonerade jag och började fiska i närheten av stimmet. Det dröjde inte länge förrän något hade plockat min dropshotjigg och jag kunde håva en köldstel abborre på 1180 gram och 45 cm. Äntligen över kilot!




Jag fortsatte fiska i några timmar och hade några nafs samt en fisk som steg av efter nån sekund. På sista kastet hade jag en hel del fiskkänning men nu var det dags att få en guidning på laxfiske i en annan å av Anders Henriksson.

Anders började med att plocka en öring på sitt första kast när han skulle visa hur man fiskade, humor! Efter det fiskade vi oss genom ån. Jag var allmänt tveksam då det mest kändes som att man fiskade i ett dike. Kunde det stå någon lax här verkligen?

Men efter ett tag kom vi till ett ställe där t om jag kände hur det luktade lax. Första kastet hände inget men på andra kastet precis när jag skulle lyfta upp vobblern kom den som en pil ur sin djuphåla.

Det blev en hyfsad fight i strömmen trots besa men till slut kunde Anders håva min 63:e art. Lax! Gött mos!


3000 gram fördelat på 78 cm var laxhonan som givetvis fick simma tillbaka efter några foton.

Som sagt det går bra nu! Helt sjukt bra faktiskt. Man borde egentligen göra en norssatsning nu ikväll när man har flytet inne känner jag :)

Categories: , ,

4 kommentarer:

Peter A sa...

Gött mos!!! /P. A.

Danne sa...

Gott grattis:)

Haze sa...

Stort grattis Patrik!! De har du kämpat för ;) snart kommer oxsimpan!!

Patrik sa...

Tackar alla!

Hasse, ja jag satt och kollade igenom din blogg från den här tiden förra året. Det börjar lukta oxsimpa så in i vassen! :)

Subscribe to RSS Feed