f

2013-06-30


Igår var alltså jag Hasse och Hasses kompis Linus ute på lite av an artturné. Jag ser att inte alla mobiluppdateringar kommit fram. Jag mötte i alla fall upp Hasse i Varberg sen drog vi söderut. Efter att ha inhandlat fiskekort satte vi oss på första platsen. Här skulle det finnas faren. Vi riggade upp tre maskagnade bottenmeten per man. Det var ingen huggrusch i början direkt men då och då signalerade feedertopparna hugg. Oftast var det gärsar som var framme.

Gärs, granna fiskar
Efter ca en timma nappade på mitt spö och den här fisken kändes lite större. Uppe i ytan ser jag vad det är och skriker jag FAREN! Stackars Hasse blir plötsligt nervös och så följer några jobbiga sekunder när vi krånglar med håvningen, fisken är för långt bort och det näckrosor (tror jag? det hela känns väldigt oklart idag) ivägen. Hasse sköter det dock strålande och kan håva min 68:e art i Sverige - faren. Gött mos!!

Faren 120g

Kul fiskar!
Vi nöter på på platsen ett tag till men det känns ganska trögt. Gärsar och nån abborre kommer upp om jag minns rätt. Så tilltar regnet ännu mer och vi känner det är läge att äta något.


Det här lilla haket i Hanaskog kan rekommenderas. Glutenfritt hamburgerbröd på ett sånt ställe är oväntat.

Vi planerar nästa fiske medan vi äter. Grönling i en å tänker vi försöka på. 

Vi parkering kryllar det av små fina paddor(?)

Linus på grönlingjakt
Det är inte mycket vatten i den lilla bäcken men liv finns det.


Massa kräftor som skall envisas med att anfalla maskarna på krokarna. Stora kräftor fanns det också. En var stor som en hummer. Lätt. 


Fisk i höljorna finns det också. Det var riktigt kul fiske faktisk.

Färna som högg maskbiten på storlek 18-kroken, stark.

Små öringar fanns det också. 
Förutom färna och öring ovan så fick jag mört och abborre i ån också. Oväntat artrikt och oväntat tätt mellan huggen för att vara en sån liten bäck bara. Någon grönling syntes dock inte till. Kanske är det ändå nattfiske som gäller? Hasse och Linus fick ungefär samma arter.



Vi tacklade om för att köra färna på flytande bröd. Fisk uppe på brödet var det men det var bara smått. Jag misstänker några av fiskarna var småfärnor och så var det mycket mört. Ingen större idé att fiska på det så i stack vidare till ett nytt ställe efter att ha köpt ytterligare ett fiskekort.


Här var det bottenmete igen som gällde och det fanns lite all möjlig fisk. Hasse började med att bända upp en braxen.


Så kom skymningen, frågan är vad som skulle nappa i mörkret? Mitt ena spö signalerade napp och så följde en spännande fight i mörkret.


Sutare! Nytt personbästa också, till blygsamma 1,36 kg.

Jag och Hasse tänkte stanna till i Halland och köra lite tungafiske på natten men vädret satte stopp för det 14 m/s och ösregn. Dessutom var man rätt så mör efter allt fiske under dagen.

Sammanfattningsvis en otroligt trevlig fisketur med väldigt trevlig sällskap och gött fisketjöt och just ja - en ny art! Tack Hasse och Linus för utmärkt guidning!

4 kommentarer:

Irvin sa...

Grattis med ny art, og padde :)

Haze sa...

Kul rapport Patrik! Tack för en heldag med gött artsnack och spännande drillningar ;)

lars kraemer sa...

Fina bilder o go läsning, tack og grattis

Patrik sa...

Tackar tackar!

Subscribe to RSS Feed