f

2015-07-17


Hemkommen från en semestersväng i Norge och det hanns med lite lite fiske på resan. Vill passa på att tacka Andreas igen för två snabba kanontips. Först stannade vi till vid en liten damm där det skall finnas både solabborre och dvärgmal. Då vi hade en färja att passa hanns det inte med jättemycket fiske, ca en timma blev det och då var det 3-4 hundar som badade i swimmet samt några barn som sprang runt och lekte. Inga vidare odds alltså och någon dvärgmal blev det inte. Jag fick i alla fall sen en liten mal som simmade bort men hann aldrig fiska effektivt på den. Trevlig liten damm var det i alla fall med både röding och mört. Mört blev förövrigt min första norska art.


Vidare till nästa damm där det skulle finnas solabborre. När jag smög ner till vattnet såg jag hur det vakade i vattenkanten och efter några steg till så såg jag att det var flera solabborrar ända inne i kanten och jagade någon stackars elritsa. Solabborrarna verkade vara väldigt aggressiva. Krokbyte och på med en maggot. Hann knappt släppa ner innan en solabborre var framme och tog maggoten. Kul!


Riktigt snygga fiskar detta och en ny art på totallistan för mig.


Solabborre (Lepomis gibbosus) kommer ursprungligen från Nordamerika men har planterats in i många vatten i Europa. I Sverige finns den alltså inte än men både i Norge och i Danmark finns flera vatten där den är talrik. En riktigt ettrig fisk märkte man enbart genom att stå och studera dom en stund. Solabborrarna jag fångade fick givetvis stanna kvar i dammen och inte följa med mig hem till Sverige.
Categories:

2 kommentarer:

Marran sa...

Wtf, du skulle tagit med några levande solabbissar och satt ut i en pöl här, så kan vi fånga några om ett par år när dom har förökat sig...

Skämt åtsido, grattis till en cool art!

/Marran

Patrik sa...

Hehe. Ja det hade varit nått. Dom var jäkligt aggressiva och kändes ilskna. Förstår att vissa är rädda dom skall komma hit.

Subscribe to RSS Feed