f

2015-12-13


Det hände inte jättemycket på fiskefronten nu men idag kom jag i alla fall iväg på en vadartur. Troligen årets sista och kanske även årets sista fisketur? Målet var skäggsimpa och när jag gick ner mot vattnet kändes det spännande att se vilka arter man skulle stöta på den här årstiden. Tror aldrig jag vadat så här sent. Det var ganska ont om fisk i havet idag, en liten sandstubb, några små skrubbor som alla var väldigt sura och antingen tryckte eller simmade iväg, en rötsimpa, några enstaka tobias och ett knippe rejäla öringar såg jag under den dryga timman jag vadade runt. Skulle bara ta ett sista varv när jag ser en piggvar ligga och trycka. Bytte till en jigg och piggvaren högg direkt med missade, några minuter senare högg den igen och jag kunde kroka den. 2050 gram vägde den in på och fick givetvis simma tillbaka efter vägning och några riktigt usla foton.

Känns som en värdig fisk att avsluta ett bra fiskeår på. Kan ju bli nån mer tur framöver men om inte så kommer det en årssummering på bloggen så småningom och sen får det bli lite om planerna för nästa års fiske också.
Categories:

5 kommentarer:

Marran sa...

Grymt med Decemberpiggvar! Jag fattar dock ej varför du inte unnar dig att ta upp en matpiggvar då och då. Beståndet lär ju inte minska pga sportfiskarnas uttag.Piggvar är enligt mig den bästa matfisken vi har här i Sverige.
Stekt i ugnen på 100 grader.(ca 1 timme) serverat med pepparrot och brynt smör... Mmmm.
Men, respekt för att du returnerar alla, men jag kan inte motstå att ta upp en och annan till lördagsmiddagen.

Gött/Marran

Patrik sa...

Tycker dom verkar vara ganska stationära så kanske påverkar lokalen men borde ju inte påverka bestånden nä. Får väl ta hem nån i lagom storlek framöver helt enkelt =)

6Tant sa...

Om du ger mig gps:positionen så kan jag lösa den frågan....

Patrik sa...

He he nix! God jul på dig din gamle köttfiskare!

6Tant sa...

En God Jul på dig med!

Subscribe to RSS Feed