f

2021-07-23

 Häromdagen kom jag och Conny ut på årets första artsatsning. Hade förhoppningar på blåkäxa och det gick som jag hade hoppats!

Vi stack ut till ett ställe vi hade förhoppningar på och på första nedsläppet fick Conny en. Väldigt lovande men nervöst! Efter nån halvtimma hade jag också känn på fisk och visst var det en blåkäxa!


Art nummer 98, gött mos! Vi testade lite andra positioner på djupet lite halvhjärtat innan vi stack in mot grundare vatten igen.

Vi hittade en brant på ca 50 meters djup som verkade lite intressant och där fanns det massvis med fisk. Hyfsade torskar upp till kanske 2 kilo. Glyskolja och rötsimpa fick jag också.



I frivattnet ovan var det gott om småmakrill. 


Vi drog oss inåt ännu längre och fiskade på sandbotten. Oväntat nog var det helt fullt med småkolja. Även vitling kom upp.



Riktigt kul att stöta på så mycket kolja! Jag hade hoppats på att bocka av knot på årslistan men plötsligt var det något större som hittat min lilla räkstjärt agnad på en krok i storlek 8. Jag misstänkte vad det var och mycket riktigt var det en knaggrocka som hade huggit räkan. Otroligt mäktiga fiskar, den åkte såklart supersnabbt tillbaka i men jag hann knäppa några kort under tiden den simmade tillbaka ner i djupet. Tror det nog var personbästa men vägde eller mätte den aldrig.


Sammanfattningsvis en otroligt lyckad tur. Nu kommer jag satsa på 100 arter i år, vi får se om jag lyckas!



2 kommentarer:

Haze sa...

Så jäkla coolt!!!! ��

Skarvkufen sa...

Stort grattis. /Linus Wetterström

Subscribe to RSS Feed