f

2022-07-07

Pös ut en halvtimma för att försöka bocka av stensnultra och svart smörbult till dottern men det skulle bli roligare än så.

Väl på plats var det tjockt med smörbultar. Frågan är vilken sort bara då jag vet att det tidigare har funnits en del svartmunnad smörbult på platsen också.

Det skulle visa sig alla vi fick var svartmunnade tyvärr men det fanns även ett stim med små fiskar som jag först trodde var sill. Ganska fort märkte jag att dom var intresserad av räkbitarna och det brukar inte sill vara så jag började ana ugglor i mossen.

Dottern fick oväntat nog en skärsnultra, något som jag aldrig fått på den platsen. Riktigt kul. Sen bytte vi till mindre krokar för att försöka på dom silliknande fiskarna. Jag fick en ganska direkt och det visade sig vara sik, hade lite misstankar om det när jag såg hur dom anföll räkan.

Efter en stund fick även dottern en sik så det blev två nya arter för henne idag. Totalt 12 är hon uppe i nu.

Lite oroväckande hur mycket svartmunnad smörbult det plötsligt fanns på platsen. Kanske fanns det några vanliga svarta också men dom hann i så fall aldrig fram till betet.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed