f

2022-09-13

Jag och dottern stack iväg häromdagen för att försöka få en ny art till henne. Vi bestämde oss för att bränna ett säkert kort - svart smörbult. Kanske den enklaste fisken av alla att få i mina hemtrakter. Vi satte ett mål att hon skulle få tio nya arter i år och vi insåg att hon bara fått fem än så länge (storspigg, ruda, skärsnultra, sik och stensnultra). Gäller att rappa på. Vi hade lite förhoppningar att kunna hämta något annat än svart smörbult på platsen vi valde och det gick ju bra. Svarta smörbulten kom direkt och strax efter så var det ett stim med småtorsk som anföll betet så det blev faktiskt två nya arter.

Nu har hon 15 totalt, hoppas kunna hitta tid att få dom sista tre nya i år för att nå målet men det kan nog bli lite svårt.

På fågelfronten har det blivit lite nytt också.

129Ljungpipare
130Grå flugsnappare
131Blå kärrhök
132Kungsfiskare
Grå flugsnappare på lunchrasten på jobbet. Sen var jag och tittade till båten och tog en liten extra sväng med kikaren. Får syn på en rovfågel som jag först tror är en brun kärrhök men sen ser jag den vita övergumpen och inser det är en blå kärrhök. Riktigt kul!
En annan ovanlig syn var en kungsfiskare som jag fick syn på en annan lunchpromenad i Sannegården, kollade artportalen och det är inte första gången den hittas här men helt vanligt är det inte.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed