f

2013-07-17


Nej det blev ingen ny art igår. Jag började alltså att fiska efter slätvar ute på det lite djupare vattnet. Det var till en början otroligt segt fiske men sen blev det lite bonusfångster i form av sandskädda, torsk och rötsimpa. När det började mörkna gick jag in och fiskade på lite grundare vatten efter slätvaren men där var det massa sjögräs som störde så jag bestämde mig för att vänta in mörkret.

Egentligen precis samtidigt som jag började fiska som vinden vred ordentligt och nu blåste det plötsligt en frisk vind från nordost?! Väldigt skumt då det måste varit en lokal vind, jag kollade samtidigt vinden vid en närliggande fyr med mobilen och den sa rak västlig vind precis som prognoserna. Hur som helst så vadade jag ut och började leta rolig fisk. Till en början såg man i alla fall bra när land och jag såg direkt en plattfisk som låg på det grunda när jag gick ut, det visade sig tyvärr vara en sandskädda.

Jag letade vidare och hittade en simpa som efter agnbyte kunde luras att hugga. Stor spänning innan jag undersökte den mera noga och såg det var en rötsimpa. Jäklar vad svår den där oxsimpan skall vara då?
Efter ett tag gav jag upp. Man såg för dåligt, det måste vara lugnare om man skall ha ett effektivt fiske. Jag övervägde ett tag att stanna och fiska i blindo. Men det kändes hopplöst med alla krabbor och allt sjögräs som flöt omkring.

Istället packade jag ihop och drog till ett annat ställe med hopp om att hitta nån oxsimpa eller kanske t om en tejstefisk? På den nya platsen var det helt fullt med ål, verkligen en ål varannan meter ungefär. Kul!
Jag gick runt och letade och såg något som inte såg lika avlångt ut som alla smörbultar jag såg. Detta måste undersökas tänkte jag.


Det visade sig vara en smörbult ändå. En hane.

Jag hittade även några simpor som var i rätt storleksklass för jag skulle börja misstänka oxsimpa. Alla visade dock sig vara rötsimpor.


Jag fiskade av hela sträckan och eftersom hamnvakterna lät lite oroliga över mitt nattafiske, som dom sa, bestämde jag mig för att lägga ner för natten och köra hem. Ge mig en perfekt vindstilla natt så försöker jag gärna igen.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed