f

2015-05-22

Då och då (2009 och senast 2013) så brukar jag lista de arter jag för tillfället tror kommer behöva fångas för att jag skall nå 100 arter. Eftersom senaste gången jag listade dom var innan revolutionen med vadarfiske så känns det som är dags igen. Kul va?

Första gången jag skrev det hade jag 48 fångade arter och nu är det bara 19 kvar. Förra gången jag listade arterna var det 29 som saknades. 10 arter har alltså fångats sedan dess och av dessa 10 hade jag listat femtömmad skärlånga, fenknot, nors, mal, tunga, tejstefisk, större kantnål och småspigg. De två bonusarterna som jag inte hade listat var mulle och klarbult. Dessa var inte ens med på "extralistan" som listade svåra men kanske inte omöjliga fångster. Man kan läsa tidigare nörderi genom att klicka här.

Frågan är om det kommer dyka upp nya bonusarter som jag inte listat, det är väl troligen så men jag gör ändå ett ny chansning och kommer fram till den här listan i fem delar.

1. Bergsimpa (Cottus poecilopus)
Bergsimpan borde absolut inte bli några problem. Jag och Hasse har en plan som verkar väldigt lovande för arten. Det är en av de arter jag är mest säker på att kunna fånga överhuvud taget.

2. Blåkäxa (Etmopterus spinax)
En nykomling in på min most wanted-lista. Har fått lite tips om arten som gör att det känns som man skulle kunna fånga den utan att åka över halva Atlanten. Hoppas på någon satsning redan till sommaren.

3. Groplöja (Leucaspius delineatus)
Arten är visserligen fredad men har nu bedömts vara livskraftig istället för starkt hotad som den var innan. Kanske kommer fredningen tas bort, kanske kommer en slumpfångst av arten, fisken får i alla fall vara med på listan.

4. Harr (Thymallus thymallus)
Den sista klassiska sötvattenssportfisken jag inte har fångat? Nån gång får det bli en resa norrut för att bocka av arten. Vättern är väl närmsta kända plats att fånga den men där verkar det svårt. Nog lika bra att sikta på något vatten längre norr ut.

5. Hornsimpa (Myoxocephalus quadricornis)
Det här en kul art jag ser fram emot att fiska efter. Jag vet en plats som verkar lovande. Planen kräver dock is på ställen där det inte är is varje år. 

2 kommentarer:

Haze sa...

Bergvaren och bergskäddan utfrysta och mobbade av staksill och kanadaröding?

Patrik sa...

Ja faktiskt. Bergvar tror jag fortfarande på men bergskädda känns hopplös? Fångas ju aldrig några typ? Båda arterna finns på bonuslistan över troliga fångster dock :)

Subscribe to RSS Feed