f

2016-12-27

Då var det dags igen att lista de arter som jag gissar jag behöver fånga för att nå 100 arter.

Detta är fjärde gången jag nördar ner mig i dessa listor.
Första gången var 2009, då återstod 52 arter.
Andra gången var 2013, då återstod 29 arter.
Tredje gången var 2015, då återstod 19 arter.

Nu, 2016 återstår 10 arter.

Första gången, back in 2009, listade jag alltså 52 arter. Sen dess har jag fångat 42 nya arter. Av dessa 42 arter har jag fångat 32 av dom jag trodde då, 2009. 10 arter var alltså sådana jag inte räknat med att fånga, dessa var:
Vitlinglyra, pirål, guldfisk, svartmunnad smörbult, klarbult, mal, mulle, fentömmad skärlånga, groplöja, atlantisk bonito,

Jämför vi med senaste gången jag gjorde dessa listor, 2015 så har jag fångat nio nya arter. Där hade jag listat sju (groplöja, tobiskung, lerskädda, pigghaj, tångsnälla, klorocka och skarpsill). En var på bonuslistan som inte omöjlig (sjurygg) och en hade jag inte ens med på listan då jag hade tappat hoppet på att dom skulle komma tillbaka (atlantisk bonito).

Ni hittar de gamla listorna via ettiketten gamla återstående arter.

Hängde ni med? Ni bryr er inte? Tråkigt! Här kommer i alla fall de 10 arter samt några bonusar som jag tror det kommer krävas för att jag skall nå 100 arter.

1. Ansjovis (Engraulis encrasicolus)

Här börjar vi med den kanske mest spännande fisken direkt. Både från Öresund och Oslofjorden rapporterades massa ansjovis under 2016. Norrmännen krokfångade massvis och det var nog mest en slump att det inte fångades någon i Sverige. Eller är det så att ansjovis är det Marran alena som kan fånga? Jag sätter upp den på min lista i alla fall och hoppas på trenden fortsätter med ansjovis på besök.

2. Bergsimpa (Cottus poecilopus)

Bergsimpan har varit med på mina listor ända sen starten 2009 tillsammans med fyra andra arter som kommer senare. Jag har gjort ett ordentligt försök på arten men trots vad som kändes som klockrent ställe med grova mängder fångade under elfiske så såg jag inte en enda simpa under min vadartur. Har dock säkrare ställen så den här arten lever riktigt farligt!

1 kommentarer:

Haze sa...

Superspännande!!!! Ser fram emot fortsättningen på listan O.o

Subscribe to RSS Feed