f

2024-08-09

Förra veckan så dök det upp en bild på en multe i Facebook-gruppen Svenska Artfiskare. Fångstmannen undrade vad det var för art och sa att det fanns ett stort stim av dom uppe i Sotenäs. De flesta var eniga om tunnläppad multe. En drömart som många saknade i sina artlistor. Ett gäng artfiskare åkte upp och fick några men upptäckte snart att vissa individer verkade se annorlunda ut. 

Jag åkte själv upp tillsammans med Lars Örnskov i söndags och fiskade. Jag fick tre exemplar av de som ser mer ut som tunnläppade.

Tunnläppad multe, Chelon ramada

Tunnläppad multe, Chelon ramada

Efter många vändor så har jag och de jag bollar såna  här frågor med bestämt oss att de två multar som Robin Kanthe och Vide Damber fångade godkänns som guldmultar i 50-klubben. Stort grattis till Sveriges första krokfångade guldmultar!

Flera utländska extremt duktiga artfiskare är eniga om guldmulte efter ha sett dessa bilder.

Huvudförfattaren till Nationalnyckeln, Sven Kullander tror också på guldmulte utan att våga säga 100%. Han rekommenderade mig att kontakta några andra som också tror på guldmulte.

Jag har lagt massa timmar på att försöka hitta bra kännetecken på guldmulte. Som vanligt så är litteraturen inte jättebra när det kommer till hur man artbestämmer fiskar. Detta är i korthet vad jag kommit fram till:

  • Man kan inte bara gå på guldfläck på gällocket. Detta kan alla tre av våra multearter ha.
  • Även guldmulte kan ha ett mörkt område vid bröstfenbasen.
  • Dessa två kännetecken i kombination kan nog ge en fingervisning om vilken art det är. 
  • Mellanrum mellan ryggfenorna är en annan sak som nämnts men inte stämmer på de förmodade tunnläppade multarna som jag tittat på.
  • Ett tecken jag tror på är bröstfenans utseende och längd. Viker man bröstfenan framåt på en guldmulte skall den nå pupillen.
  • Gör man samma sak på en tunnläppad multe så skall den nå bakre kanten av ögat. Tyvärr finns inte Robins multe att mäta på men med hjälp av bilderna tycker jag det kan stämma. Tycker även bröstfenan har annorlunda form på guldmultar än på tunnläppade.
  • En annat kännetecken verkar vara helheten på fisken, längre och slankare än tunnläppad multe och lite ljusare färg.
  • Längst ner i denna post följer mer av några karaktärer jag mer eller mindre tror på.

Jag tog hem en tunnläppad multe som jag troligen kommer donera till Naturhistoriska Riksmuseet, kanske får vi reda på mer då?

Om någon fångar en ny guldmulte så är det extremt intressant och den fisken bör tas tillvara på för att göra DNA-analyser med mera. Utfallet av ett sånt test kan ju ändra på att dessa guldmultar nu godkänns.

Guldmulte:

Saknar mörk fläck vid bröstfenbaserna. (NN, HoF)

Har oftast guldglänsande fläckar på vardera sidan huvudet. (NN, HoF)

Ibland en andra guldfläck bakom vardera ögat (NN)

Bukfenornas längd utgör ca 66% av  bröstfenornas (HoF)

20 fjäll runt stjärtspolen (NN)

Om bröstfenan viks framåt når den till bakre kanten av pupillen (NN, TS)

Huvudet fjällbeklätt fram till främre näsöppningarna (NN)

40-41 fjäll längs sidolinjen (NN)

Mellanrummet mellan de två ryggfenorna är ca 1,5 ggr av den första ryggfenan

Mer avlånga och slanka än de andra multearterna (IOG)

Oftast guldfläckar på gällocken men även de andra multearterna kan ha det (IOG)

Kan ha mörk fläck vid bröstfenbasen (IOG)


Tunnläppad multe:

24 fjäll runt stjärtspolen (NN

Har mörk fläck vid bröstfenbaserna(NN, HoF)

Huvudet fjällbeklätt fram till främre näsöppningarna (NN)

Bukfenornas längd utgör ca 80% av  bröstfenornas (HoF)

Om bröstfenan viks framåt når inte helt bakom ögat, (TS)

41-46 fjäll längs sidolinjen (NN)

Mellanrummet mellan de två ryggfenorna är ca dubbla längden av den första ryggfenan (IOG)

Oftast en mörk fläck vid bröstfenorna men även de andra multarna kan ha det (IOG)


(TS) https://www.talkseafishing.co.uk/articles/how-to-catch-mullet.25058/

(IOG) Identification of Grey mullet, UK & IRELAND

(HoF) Havsfisk och Fiske BENT. J. MUUS

(NN) Nationalnyckeln

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed