f

2024-08-15


I dagarna körde jag en rejäl satsning efter guldmulte. Letade och kastade i 8 timmar utan att se några säkra tecken på målarten. Jag såg vid ett eller två tillfällen ett mindre stim med multe som simmade runt. Det skulle kunna varit guldmulte men jag tyckte det mer kändes som tunnläppad. Dom visade visst intresse för mitt agn men nix...

Nu är det runt 10 m/s sydväst så långt prognosen räcker så frågan är om inte det var sista chansen. Riktigt surt men jag är ändå nöjd att ha fått till en rejäl satsning, jag känner inte att jag kunde gjort något annorlunda/bättre.

Det jag förutom multarna såg i fiskväg var lite sill, en ål och en skrubbskädda som jag inte kunde motstå fiska upp och titta lite närmare på.

Vi i Artfiske-communityt har lärt oss massvis om hur man artbestämmer multar det senaste.

Jag tänker lägga ut en liten "nyckel" hur man skiljer små guldmultar mot små tunnläppade någon gång i framtiden. Några stora exemplar av i alla fall guldmulte har vi ju inte sett ännu.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed