f

2009-10-01


Nu har jag blivit osäker igen. När jag fick den här tyckte jag den kändes lite annorlunda för att vara en rötsimpa. Det var något med huvudet och "ansiktsuttrycket" som jag inte kände igen.
Funderade först på oxsimpa men strök den tanken ganska fort. Funderade sen på hur taggsimpan egentligen ser ut. Åkte hem och snabbkollade lite böcker och läste hur ovanlig taggsimpan är och konstaterade att det antagligen är en rötsimpa.

Nu när jag kikar på fiskbasen och fishbase på taggsimpa så är dom väldigt lika utseendemässigt rent spontant. Sen läser jag att den påträffats mycket grundare än vad jag trodde. Dessutom att den "avger ett knorrande ljud då den tas upp ur vattnet". Det gjorde fisken på bilden också. Jag har aldrig varit med om en rötsimpa som gör det. Om någon av er läsare har varit med om en knorrande rötsimpa så kommentera / maila gärna.


Det som talar emot taggsimpa är väl fortfarande rätt mycket, särskillt den korta taggen som syns på följande bild. Taggsimpan verkar ha längre tagg, men bara på vissa bilder.



Får nog försöka undersöka detta lite noggrannare. Om det är taggsimpa är det en smärre sensation.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed