f

2010-04-17

Aspius aspius

Idag blev det en tur med siktet inställt på gädda och stäm eller kanske t om någon annan kul art på metet. Efter ha åkt smått vilse (navigatorn skojade lite med mig och lurade mig på fel sida ån) kom jag äntligen fram. Jag bestämde mig för att börja spinna lite efter gädda - något jag har varit sugen på testa på detta stället ända sedan förra året då jag hade helt ok fiske efter just gädda här trots halvhjärtat fiske då.

Efter en stunds fiske med enstaka nafs och en tappad fisk som satt på dryga sekunden högg det tungt igen. Efter en kort odramatisk fight kan jag håva art 53 - asp. Gött mos!


Efter några snabba kort och vägning fick den självklart simma tillbaka.


I håven vägde den 4,5 kilo, jag tror håven väger 0,6 kilo vilket innebär att aspen skulle ha vägt 3,9 kilo. Skall kontrollväga håven senare.

Efter aspen hade simmat tillbaka och en liten segerdans ville jag inte fiska mer på stället. Eller ville och ville. Jag var grymt sugen på att fortsätta fiska där men lyckades övervinna den lusten och flyttade mig några hundra meter för att inte störa asparna mer om det fanns fler av dom där och fortsatte leta gädda. Kanske var det lite för tidigt för gädda, förra året var det fullt med lekande fisk och gäddan följer nog den. Nu hörde man inga plask av lekande fisk och ingen gädda blev det heller.

Istället hoppade jag in i bilen och begav mig till ett ställe där jag fått tips om bra stämfiske. Efter att ha blivit halv ihjälskrämd av ett rådjur som hoppade ut framför mig när jag gick till fiskeplatsen kom jag fram och packade upp feederspöt. Jag hade tänkt köra med feeder men tyvärr hade jag glömt mäsket hemma. Det fick bli vanligt sänke istället för feeder. Efter några timmars fiske hade jag inte känt något alls. Inte ett pill. Så jag gav upp mycket nöjd med dagen ändå.
Categories: , , ,

1 kommentarer:

Åsmund Isaksen sa...

Flott fisk! Grattis med den. Nærmere og nærmere målet :)

Subscribe to RSS Feed