f

2010-04-19

Nu när jag har bockat av aspen (som förövrigt bokfördes till 4,05 kg efter kontrollvägning av håven) från listan över fiskar jag vill fånga fick jag för mig att jag nästan var klar med alla karpfiskarna som påträffas i sverige.

Efter en snabb kontroll visade sig att jag helt ute och cyklade, det var många arter jag glömt av.
Enligt Kent Anderssons eminenta fisklista har det påträffats 24 arter av sötvattenlevande Cypriniformes (karpfiskar).

Asp

Björkna

Brax

Elritsa

Faren
Tror jag har en plats men verkar mycket svårt.

Färna

Groplöja
Saknas.

Gräskarp
Har en del uppslag på den här arten.

Grönling
Fick ett tips om den här men glömde den exakta platsen! Om du som tipsade läser detta får du gärna höra av dig.

Id

Karp

Löja (benlöja)

Mört

Nissöga
Verkar galet svårt men kan gå.

Ruda

Sandkrypare
Det borde kunna gå att fånga på rätt plats, vanlig fångst i England.

Sarv

Silverruda
Samma art som guldfisk fast i en annan form? Borde kunna gå, i en trädgårdsdamm om inte annat ;)

Silverkarp
Kan inget om den här arten (är det ens en egen art?) blir inte lätt.

Skärkniv
Enligt Kent Anderssons sida påträffad 22 gånger i Sverige. En art man inte kan hoppas på.

Storhuvudkarp
Nu börjar det balla ur totalt. Hur fångar man den här? Även kallad marmorkarp. Skall ha fångats i Skåne?

Stäm
Har en bra plats och plan. Var nog lite för sent i lördags.

Sutare

Vimma
Jag har lite uppslag för platser.

En hel del rött på listan är det. Närmare bestämt saknar jag 50% av karpfiskarna. Att få alla 24 på sin lista är nog tyvärr helt orealistiskt men att utöka den med 5-6-7 arter borde gå.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed