f

2010-07-17


Tog en tur ner för att spana efter multe då vädret såg bra ut, brukar kunna vara multar synliga efter regn när det spricker upp. För första gången på den platsen såg jag dom i år (se första mobilbilden). Snabbt hemåt och hämtade fiskegrejerna samt köpte bröd och tillbaka igen.

När jag kom tillbaka hade det börjat blåsa en del. Jag såg två multar direkt men sen var det tomt. Trodde ett tag jag var för sen, hade i princip tänkt gå hem när jag ser en ensam multe på ett annat ställe. Jag slänger ut lite bröd och efter någon minut kommer det ett stim förbi varav en fisk såg lite intresserad ut av brödet. Efter en stund till kommer en multe och plockar en sjunkade brödbit och då släpper jag ner min agnade krok. Det tar inte lång tid förrän en fin multe skjuter ut från ingenstans och tar brödet, jag väntar nån sekund innan jag gör mothugg. Fast fisk!

I stressen fick jag med mig en rulle som hade en spole flätlina på. Jag var lite skeptisk när jag märkte det men det visade sig nog vara bra. Jag hade bromsen i princip på max. Ändå gjorde den rusningar in mot de farliga platserna med massa bröte som jag försökte stoppa. Flera gånger kände jag hur linan skavdes mot något men underligt nog höll den. Folk säger att flätlina är känsligare än nylon för skavning? Jag tror inte jag fått upp den här fisken på nylon. Efter några minuters vansinnesfight så kunde jag till slut håva årets första multe. 3,75 kilo fördelat på 67 cm och tangerat personbästa.

Riktigt kul! Nu är nog fisket kört på platsen i några veckor. Det brukar vara så i alla fall.
Categories:

2 kommentarer:

Haze sa...

Härligt! Nu bara måste jag ta min första tjockläppade.

Patrik sa...

Ja den satt gött!

Subscribe to RSS Feed