f

2010-07-01

Året startade fantastiskt med fiske i Gullmarn under bistra förhållanden. Två nya arter - vitlinglyra och knot - samt reg på berggylta gav den turen. Gullmaren gav även en tredje ny art för mig lite senare - paddtorsk.

Efter en fantastisk isvinter räknar jag ihop till 15 olika arter fångade från isen (de 15 första i nedan lista).

En art jag saknade från isen som jag kämpat med under både vintern och våren har varit nors. Desto roligare var aspfångsten som innebar den fjärde nya arten för året. Förutom nors- och siklöjejakt blev det några turer efter vimma och stäm som inte gav någon utdelning.

Fyra nya arter so far alltså och då återstår det 2 av årsmålet som alltså är 6. Årsmålet känns fortfarande realistiskt, nu hoppas jag på en vindmässigt lugn sommar så man kan komma ut och kanske plocka t ex pigghaj, långa eller en mindre kungsfisk.

Skulle nu hela sommaren blåsa bort igen så blir det helt klart mycket svårare. Förutom båtarterna har jag inga bra planer. Eventuellt lite uppslag för gräskarp. Guldfisk och småspigg fast dessa ligger långt bort geografiskt.

Här är de arter som kommit upp hittills.

1. Vitling (pb)
2. Sill (pb)
3. Vitlinglyra (ny!)
4. Knot (ny!)
5. Berggylta (reg)
6. Glyskolja
7. Stensnultra
8. Sandskädda
9. Abborre
10. Gers
11. Paddtorsk (ny!)
12. Sik
13. Rötsimpa (pb)
14. Torsk
15. Mört
16. Öring (havsöring)
17. Asp (ny!)
18. Svart smörbult
19. Näbbgädda
20. Blågylta
21. Storspigg
22. Tångspigg
23. Sutare
24. Karp
25. Björkna
26. Ruda

2 kommentarer:

Haze sa...

Tjena Patrik, bra lista! Hur och var tar du sik?

Patrik sa...

Tjena, sikarna i år har jag tagit inne i centrala Göteborg. Se här: http://artjakten.blogspot.com/search/label/sik

Subscribe to RSS Feed