f

2010-10-02

Idag blev det alltså ett försök på bonito eller ryggstrimmig pelamid till sammans med Marran. Vi tuffade ut ur hamnen en stund innan 7 och det var som att åka in i Göteborgs hamninlopp på kvällen. Lanternor överallt ute på den begränsade fiskeytan. Efter vi hade fiskat 2-3 minuter smäller det på en fisk på Marrans spö direkt. Efter en väldigt oväntat lugn fight kan jag håva en fin bonito på dryga 1,5 kilo.

Marrans ryggstrimmiga pelamid

Trots den här extremt tidiga fångsten kände jag inte att det här kommer bli enkelt. Jag tror alla båtar som var ute bidrog till den känslan. Hur som helst fiskade vi på, Marran fick ett påslag till strax efter men den satt bara på några sekunder. De kommande två timmarna eller så hade jag några förmodade napp samt ett garanterat pelamidhugg som bara resulterade i ett märke i vobblern.

Huggmärke

Vid ett annat tillfälle tappade jag plötsligt kontakten med vobblern. Troligen en bonito som simmade ifatt den bakifrån. Efter dessa kontakter hände absolut inget. Jag testade med en liten häckla under någon minut när vi hittade ett ställe med en del betesfisk, jag hoppades på tobis men den starka vinden gjorde det svårfiskat.

Något ljushuvud hade även lagt ett flytgarn mitt i smeten vilket både jag och Marran fastnade med våra vobblers i. Det såg även ut som minst en båt fastnade med motorn i det. Det var grymt bra utmärkt med en halvsjunken rutten fender som boj.

Skall bli intressant att läsa när dom andras rapporter börjar trilla in. Det verkade som mer eller mindre hälften av Sveriges seriösa sportfiskare var ute på den lilla ytan idag. Tyvärr misstänker jag fisket var väldigt segt idag. Vi varken såg eller hörde om några andra fångster. Kollade runt på lite bloggar nu och det verkar ha kommit upp en del fisk ändå. Skall bli intressant att se resterande rapporter.

Hej Team Isola!

1 kommentarer:

Marran sa...

Tack för en trevlig fisketur med mycket gott snack! Jag kör nog någon sväng till i veckan, så än är inte loppet kört! Det är bara att hänga på.

MVH/Marran

Subscribe to RSS Feed