f

2010-10-18

Kolla in den här bilden som jag fick syn på idag

Bilden visar tre laxfiskar som skall ha fångats på häckla under makrillfiske. Visst är dom ganska lika indianlax (Oncorhynchus nerka) ? Vissa frågetecken kanske uppstår om man tittar Exif-datat på bilden, den säger att bilden är tagen 29 maj 2009. Fiskarna ser inte helt färska ut heller, har dom varit frysta sen i maj förra året?

Indianlax sattes ut i Sverige på 60-talet och naturlig fortplantning har konstaterats enligt fiskbasen.se.
Categories:

3 kommentarer:

joacim.naslund sa...

Jag skulle sätta mina pengar på att det är ett skämt... EXIF-data + att det är en avloppskvarn i vasken och att de inte är så stora som anges tyder på att någon bara jävlas. Men det är garanterat en stillahavslax, troligtvis O.nerka.

Patrik sa...

Jag är böjd att hålla med. Dom andra bilderna användaren har lagt upp är från USA också såg jag nu.

joacim.naslund sa...

Jag är nästan helt säker på att det inte är tillåtet att odla annan stillahavslax än regnbåge i Sverige. I Norge är det troligtvis ännu hårdare regler, med tanke på att de inte vill riskera något med varken sin naturliga lax eller mat-laxen som odlas. Tidigare utsättningar var i det stora hela korkade och vi ska vara glada att vi inte fick in dem i vattnen här...

Subscribe to RSS Feed