f

2010-11-10

Vaddå ny art? Det är väl en skrubbskädda på bilden? Ja det är det, men mer om detta den eventuellt nya arten längre ner.

Ikväll stack jag ut i stiljten för att åter igen försöka på skrubbskädda med flugspöt. Det var fortfarande lite grumligt i vattnet men mycket bättre än sist. Jag såg ganska fort några små rackare som låg på botten, en av dom var i alla fall lite större än yngelfasen och eftersom jag var desperat på fisk så blev det ett försök på den. Efter att skrubban försiktigt följt flugan i någon minut (!) över vad som kändes som halva Kattegatts havsbotten så högg den äntligen.



En stund senare såg jag en ganska hyfsad skrubba som högg nästan direkt. Det som hände sedan var jag inte med på däremot. Skrubban gjorde i princip inget, den rörde huvudet två gånger och sedan var den helt stilla. Jag blev helt paff och gav den slaklina, den lossnade direkt och simmade fort därifrån. Har skrubborna lärt sig en ny taktik? Isåfall fungerade den på mig.

När jag gick runt och spanade efter nya skrubbor började det plötsligt flyta förbi fiskrens, det måste tyvärr ha varit rens från pigghaj eftersom det såg ut som det hängde ägg i renset. Efter detta kom det en strid ström med småfisk. Det var en GG-båt som låg och rensade sin trålfångst, gick bort och snackade med honom för att se om det var riktat fiske efter pigghaj det var frågan om men det verkar det inte ha varit. Han hade två tunnor med havskräfta och en hink med fisk varav jag såg några pigghajar längst upp. Som jag förstår det är det ok att landa pigghaj som fångats som bifångst.

När jag skall packa ihop för kvällen får jag syn på en nålfisk av oidentifierat slag. Springer bort till bilen och hämtar ett färdigriggat mikrospö. I bakhuvudet ringde några ord som en norsk artjägare sagt till mig att under vintern är det inte ovanligt att träffa på bitvillig nålfisk. Men som vanligt var nålfiskarna, det var minst två stycken, helt ointresserade av betet.

Medan jag fiskade på nålfiskarna kom det framskjutande en annan art som högg direkt och det är den här fisken som är mystisk. Måste dock kolla upp en del grejer innan jag kan artbestämma den. Den här fisken skulle faktiskt kunna justera min artlista åt andra hållet också. Mer om detta när jag vet mer.

Categories:

2 kommentarer:

Haze sa...

Lägg av Patrik! Jag dör av spänning på min födelsedag dessutom... och det är ditt fel!

Adam sa...

Nä! Så här får det inte gå till!!!! Säg, säg ,säg(Skriv menar jag)!! Låter otroligt spännande, jag tror på spetsstjärtat långebarn...

Subscribe to RSS Feed