f

2010-12-22

Idag blev det en ny tur med pimpelspöna ner till hamnen. Väl där nere satt redan Marran på isen och var jakt på ett nytt personbästa på sik, min önskefisk var ett nytt personbästa på abborre.

Marran började med sikfiske medan jag höll mer till abborrställena. Det började hugga ganska direkt och det gick inte många fiskar förrän fisken på bilden ovan small på. 710 gram vägde den och det innebar ett nytt PB med 85 gram. Bra start! Dagens fångst får nog bli fisken nedan dock.

Vi stog och såg länge hur mannen på bilden kämpade med en fisk. Gissningarna var många. Stor öring? Grymt stor sik? Abborre på 2 kilo? Gädda! Gädda måste det vara. Efter en stund ser vi att han inte får upp fisken ur hålet och går fram för att hjälpa. Vi fick borra ett hål brevid för att få upp den. Det visade sig alltså vara en felkrokad torsk på säkert 1,5 kilo. Häftigt och rätt oväntat!

Efter att vi tröttnat på abborrfisket. Började vi leta sik igen. Jag fick ganska direkt en sik innan Marran kunde putsa till sitt PB på sik med nästan hektot till 243 g.

Själv trodde jag att jag skulle få dagens andra nya PB med den här fisken.

Den räckte dock inte hela vägen, men en fin sik är det ju.

Sammanfattningsvis en riktigt kul fisketur med gött fisketjöt och smidande av fiskeplaner. Jag tappade snabbt räkningen på hur många abborrar jag fick idag. Tillsammans med sikarna bör det ha varit över 50 fiskar. Tre abborrar fick följa med hem och bli till dagens middag, resten fick simma tillbaka.

Sikarna fick Marran med sig hem, kommer säkert en rapport på hur dom smakade på hans blogg senare.

Categories: , ,

1 kommentarer:

Haze sa...

Stort grattis! En bra julklapp ;) God jul!

Subscribe to RSS Feed