f

2010-12-18

Idag var jag alltså tillsammans med "Art-Kjell" och fiskade lite i hamnen igen. Måste säga att det är ett riktigt kul fiske där med en artrikedom man inte är van vid under vanligt pimpelfiske.

Kjell var redan på plats när jag kom och hade fått en hyfsad abborre några andra hade dragit några sikar. Direkt när jag satte på en balanspirk så kom ett hugg som jag bommade. En liten stund senare däremot så högg det igen, upp kommer en blank fin öring, en ny art på pimpel för mig. Kul! Inga foton på den då den fick simma tillbaka direkt.

Jag fiskade mig vidare och det blev några små abborrar innan den här lilla skrubban fattade tycke för mina två maggots på balanspirken.

Efter ett tag började det stiga på lite finare abborrar även om det inte är riktigt den storleken jag hade hoppats på.

Kjell nötte på efter sik men det var riktigt trögt. Till slut fick han i alla fall en.

Fick även rapport om fortsatt bra sillfiske på Gullmarn med sill i regstorlek. Nästa fisketur blir nog i Gullmarn.

12 kommentarer:

Team Poseidon sa...

Låter som en rolig tur på isen. Bär isen nu på gullmarn så man kan fiska efter paddtorsken?

Patrik sa...

Vet bara att det var 15 cm vid Skredsvik idag. Hur långt ut den ligger eller på andra ställen vet jag inte. Skall försöka lägga ut rapport om jag hör nått.

6Tant sa...

Ne Patrik detta går ju inte. När skall du sluta med ditt fjuttande och ansluta dig till den mörka sidan?

Såg att du saknar tunga, och jag brukar ju få riktigt stor tunga på våren. Du får la höra av dig någon gång när det är gott väder och sydvästliga vindar i slutet av maj. Så kanske jag kan försöka dumpa dig på rätt ställe.

/yrkesfiskarn

Patrik sa...

Har du hittat hit din gamle snedseglare? Då gäller det att mörka rapporterna annars kommer väl du med trålen ;)

Tunga låter bra även om det knappast blir lätt att ta på krok!

6Tant sa...

Jo du får se upp, de stora trålarna som ligger på bananpiren går ju till tvhuset me nota på nätterna när sportfiskarna sover. Var nog därför du inte fick någon sik? De har visst anställt en extra gubbe som endast sitter och bevakar din blogg!

Tror nog att de skall gå att få tunga, fast vad vet jag. De har ju mest mask(borst?) i magen, så det borde nog va agnet av val. Den största jag fått var på 1,5kg. 10 meter från land dessutom. Så får du, lär du nog ha Svenskt rekord på köpet. Yeye, du får höra av dig när det är dags.

Patrik sa...

Skulle inte förvåna mig nu när dom redan fiskat upp all sill vid Björkö. Dom måste ju ha nån fisk att mala ner :)

En nattligt fiskad borstmask kan nog ge tunga, problemet är väl om någon annan art hinner före. Krabba och sandskädda brukar kunna ställa till det. Var det inte på den platsen du fick riktigt grov piggvar också?

Haze sa...

Nu får du int slå min 12cm´s tunga Patrik ;)

6Tant sa...

Vad jag har hört så har de väl inte gått så bra för notbåtarna? Men det hör väl till att sportfiskarna ska gnälla på de stora båtarna. Jag var ute med en fiskare vid Rivö förra veckan och han fick bra(nät). Det är lynnigt det fisket. Ena dagen fullt, andra dagen helt tomt.

I år har jag inte fiskat piggvar mer än en gång, och då fick jag ingen. Nätet var helt tomt så när på en megatunga som sälen kalasat på och en fridlyst rocka(undra om inte det var den sorten som WWF lyckats med att utlysa som utdöd). Men det är riktigt, det är i närheten av tungestället. Får tilllägga innan en rabiat sportfiskare lackar ur totalt, att jag returnera rockan levande.

Patrik sa...

Hörde att en båt fått 60 ton i ett notdrag (heter det så?) vilket borde vara runt 300000 sillar, men det kanske är en dålig fångst.

Kul om det vore en slätrocka du fick.

6Tant sa...

Man skall inte tro på allt man hör. Dessutom så är det bra med sill nu, 60 ton är nog en piss i Missisippi. Vi kan nog prata om 1000tals ton som finns längs kusten. Jag tror faktiskt att FV har koll på läget på de pelagiska arterna.


Sedan vill jag hävda att du skall stryka din gråsej, för den ser mer ut som en bleka :)

Patrik sa...

Nä, inte med den sidolinjen. Det måste vara sej, har en annan bild där man ser att den nästan är helt rak.

6Tant sa...

Hmm skrev ett riktigt tyket svar, men det försvann? Får la hålla mig snällare, ni landkrabbor är ju lite veka.

Kan inte säga att jag ens ser en sidolinje på bilden, men det är säkert som du säger, du har sett den i verkligheten.

Subscribe to RSS Feed