f

2010-12-11

Idag blev det en tur till hamnen. Jag var lite osäker på om isen hade tagit stryk efter den senaste tidens snöande och relativa varma väder men det hade inte hänt mycket med kärnisen förutom att det var väldigt blöt snö ovanpå. Det kommer bli fin stöpis av det nu när det skall bli kallare igen.

Jag började fisket riktat efter sik med en mormyska under vertikalpirken. Det blev några sikar men även en massa missade napp vilket är nackdelen med den metoden. Istället bytte jag till mormyskaspö och enbart mormyska (eller minibalanspirk kanske det är) på. Nu kunde jag se nappen lättare och det blev ett gäng sikar till.

Bland sikarna kom det även upp en vitling. Egentligen inget konstigt men ändå överraskande när man är helt inne på att man fiskar efter sötvattensarter.

Efter ett tag bytte jag plats och satte på en balanspirk för att försöka få någon stor abborre. Storleken var inte med mig idag men det kom i alla fall upp en abborre, jag tappade även en fisk på balanspirken som kändes finare.

Efter detta hade jag inte ett napp, fisket dog ut helt i samma stund det började regna.

Sammanfattningsvis en riktigt rolig fisketur med lite variation bland arterna. 10-15 sikar, en abborre och en vitling alltså.

Det var lite mer folk på isen idag, dom hade ett trögt fiske vad det verkade men några hyfsade abborrar låg på isen och sprattlade. Trist med folk som inte avlivar fisken dom skall behålla utan låter dom självdö på isen.

Fiskarna jag fick släpptes förövrigt tillbaka, perfekt väder för C&R idag. Smidigt med vattenpölar på isen att ha fisken i medan man plockar upp kameran :)
Categories: , ,

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed