f

2011-02-19

Idag blev det alltså ytterligare ett försök på klorocka i Gullmarn. Någon klorocka blev det inte den här gången heller men dock en rättkrokad pirål. Eftersom jag sneglat på norska artjägare och att dom strukit pirålen från sina listor har jag mig inte brytt mig om den arten. Har diskuterat saken med en del folk som inte håller med utan att det visst är en fisk och nu får nog även jag ändra mig. Det pga följande citat från Nationalnyckeln:

Till fiskar räknas traditionellt även pirålar, som liksom nejonögon saknar pariga fenor, samt tofsstjärtfiskar och lungfiskar (finns inte i Sverige).

Art nummer 56 med andra ord. Gött mos!

Förutom detta var fisket hyfsat. Jag fiskade bland annat tillsammans med Kolbeck som fick en hel del fina matvitlingar.

Om dom ser frysta ut beror det på att dom var det. Det var ruggigt kallt i vinden stundtals vilket försvårade fisket med frysta spö-öglor och djupfrust stenhårt agn (jag körde dock inte Isola-Markus taktik med att tina räkorna i munnen utan gick över på sill istället).

Min vitlingfångst var inte lika imponerade men några få fick följa med hem och bli en kommande middag.

Förutom vitlingen kom det upp några hyfsat fina sandskäddor samt ett par glyskoljor varav en som jag trodde var en kolja under några millisekunder när jag bara såg huvudet på den. Appropå kolja fick Kolbeck även en riktigt fin kolja som estimerades till strax under kilot. Den vägdes och fotades inte pga vädret.

Rockorna höll sig troligen borta idag också men jag hade ett rejält napp på rockaspöt agnat med hel räka, kände tyngden en liten stund och det var inte något som man vanligen får i Gullmarn, så mycket vet jag. Kan lika gärna ha varit en grövre torsk eller liknande men vem vet..

5 kommentarer:

Marran sa...

Gott! Grattis till ny art!
Det är en fisk, det har jag ju sagt hela tiden(;

Team Poseidon sa...

Grattis till en ny art.

Patrik sa...

Tackar!

Jo jag vet Marran, och nu när jag har fått en håller jag med dig he he.

Åsmund Isaksen sa...

Haha! "Fisk"... "Ny art" ;-)
Grattis!

Patrik sa...

Äh Åsmund, du är bara bitter över min ointagliga ledning :)

Subscribe to RSS Feed