f

2011-03-12

Eftersom det planerade rödingfisket blev inställt blev det istället att jag testade grejerna på en annan laxfisk - sik.

Jag hade tacklat upp blinkpirk + rödingpirk liknande som Fiskejournalen i slutet på filmen nedan (grym video förresten!), men jag vet inte, det kändes lite konstigt. Jag tror man kan få svårt att känna försiktiga napp med den upptacklingen.



Istället satte jag blinkpirken glidande ovanför rödingpirken och det kändes bättre. Det blir nog bra om man sätter ett flötesstopp eller liknande som hindrar blinkpirken att glida längs linan. Utan flötesstopp kändes det som det var napp en halv sekund efter varje lockryck när blinkpirken gled ner mot beteslåset.

Jag tänkte även göra något tackel med enbart blinkpirk och mormyska. Om någon van rödingpimplare har andra tips på hur man tacklar upp så är jag tacksam för en kommentar eller ett mail.

Det blev en timmas fiske idag och det gav en sik i hyfsad storlek.
Categories: ,

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed