f

2011-04-28

Igår fick jag tillfälle att hänga på Marran ut på lite fiske under norsleken i en sjö. För mig var det hälften en norssatsning och hälften nöjesfiske efter arter som gädda, abborre, gös, lake och kanske t om öring och lax.

Efter ett tag så ser vi att det börjar bli rejält med fisk på lodet så jag börjar fiska med min hemmagjorda häckla agnad med maggot. Hade många känningar där säkert dom flesta var nors som simmade in i linan men även några rejäla hugg faktiskt. Ganska tidigt så känner jag att nått är på och lyfter snabbt häcklan och där sitter en nors! Äntligen! Under lyftet släpper norsen och studsar precis i relingen och tillbaka i vattnet. Stolpe ut.

Tänkte att det kommer komma en ny snart och att norsen kommer fortsätta stiga i en halvtimma till och visst hade jag några ordentliga hugg till men plötsligt så drar det inte förbi några stim längre. Det kändes som det hela var över på en minut även om det säkert tog många fler minuter minuter. Otroligt frustrerande. Att det var så svårt att kroka misstänker jag beror på att dom var såpass små att dom bara högg maggoten och inte riktigt var i närheten av kroken. Jag borde ha klippt ner maggoten så det bara var en liten bit eller kanske kört helt utan.

Nu vet jag i alla fall att dom tar på väg till själva leken. 18-0 till norsen för tillfället men ge upp tänker jag inte. Risken är väl att man blir helt besatt och frenetiskt börjar göra mothugg när man käkar en gurkmacka men det är smällar man får ta.

Det övriga fisket var desto roligare. Det började med en gös som fattade tycke för min mört. Den tyngde vågen till 3.0 kilo vilket innebär tangerat personbästa (misstänker att min största gös var något hekto tyngre men den kunde jag inte väga då en tidigare fångad gös stal min våg vid återutsättningen). Under tiden vi krokar av och fotar gösen ser Marran att jag har napp på mitt andra spö och där är det en gädda på 4.0 kilo. Hektiskt men kul, nästan dubbelhugg!


Dagens tredje fisk var nog dagens höjdpunkt och en riktig pulshöjare. Jag trodde verkligen att jag hade fått på något enormt. Anledningen var några rejäla rusningar och mellan dessa fick jag inte in många centimeter lina, det var i princip stumt. Efter ett tag släpper mycket av motståndet och jag börjarfå in lina och upp kommer en gädda på 4,6 samt en gren. Troligtvis satt grenen fast i botten samtidigt som gäddan rusade. Några bilder på den kommer inte här. Kanske senare, då i kategorin misslyckade foton, faktiskt ganska rejäl humor i dom bilderna :)

Fjärde fisken blev även det en gädda och det var ett klassiskt napp när plötsligt det ena flötet är borta och under tiden vi spanade efter det (jag hade usla lysstavar) så flyger spöt plötsligt nästan ner i vattnet. Som tur var fick jag tag i det i tid och Marran kunde håva en gädda som estimerades till 3 kilo innan den fick simma tillbaka.


Appropå Marran så hade han verkligen inget flyt igår. En abborre på något hekto blev det. Resten av fiskarna som var på hans spö spottande antingen och vid ett tillfälle gick flouro-tafsen av i mothugget. Båten brevid fick en riktigt grann tjockis till lake också, riktigt häftig fisk!

Categories: , ,

1 kommentarer:

Haze sa...

Goa nattgäddor men fasen vad surt med norsen!

Adam taappade ett tångspigg igår, hade varit fiskeligans första...

Subscribe to RSS Feed