f

2011-09-16

Passade på att sticka ut för lite mikrofiske i det fina vädret då även vinden låg på från rätt håll för platsen. Framförallt hade tänkt försökt fånga en tånglake så jag spanade runt en bra stund utan att se någon innan jag tacklade upp med en krok i storlek 32 som agnades med strandsnäcka. Tanken var att fiska lite allmän småfisk och vänta på om någon tånglake skulle dyka upp, det finns ju alltid chans på någon rolig liten udda art.

Efter ett tag ser jag något randigt som ligger på botten, fattar inte vad det är först men ser efter en stund att det är en större kantnål. Fiskefrossa! Jag lirkade runt med betet men den var helt ointresserad, tyvärr hann jag inte fiska på den särskillt länge innan den simmade ut på djupare vatten. Efter några minuter var den tillbaka igen men då den var lika ointresserad den här gången så sprang jag fort bort och satte på mer agn. Väl tillbaka så är fisken kvar och det ser ut som den gör ett utfall med huvudet i riktningen där jag släpper ner agnet. Det ser inte ut som den tagit betet dock så jag lyfter sakta för att se hur det egentligen ligger till men visst är fisken fast, problemet är bara att kroken sitter i kroppen. Skit också! Felkrokad räknas givetvis inte.

Helt otroligt vad starka dessa fiskar är. Det var inte lätt att hålla i den då den slingrade sig. Nu fattar jag vad du snackar om Hasse, trodde du skämtade först :) Kul att få titta på en lite mer noga i alla fall även om det känns som jag hade haft en riktigt bra chans att fånga den om den inte blivit felkrokad, den var helt klart ute på jakt och smög runt från tångruska till tångruska.

Det övriga fisket blev lite av en artbonanza. Bland annat kom det upp några otroligt enkla arter så som sjustrålig smörbult och tångspigg. Jag trodde även att jag hade fått en lerstubb men det visade sig vara en sandstubb vid närmare detaljstudie av bilderna. Jag tappade även en riktigt liten plattfisk, troligen inget mer spännande än skrubbskädda som tur var.

Årets första snultra kom idag. Stensnultra.

Sandstubb nr 1, fick för mig detta var lerstubb ett tag.

Sandstubb nr 2.

Svart smörbult modell jätteliten.

Givetvis hoppades jag på oxsimpa när den här simpan kom simmades, men det var det ju inte.

Efter lite lirkande högg till slut en sjustrålig smörbult.

Den här tångspiggen var dagens mest svårflörtade fångst (efter kantnålen). Intensivt stirrande innan den till slut bestämde sig för att ta.

1 kommentarer:

Haze sa...

Grymt fiskat! Tur du förvarnade mig!

Subscribe to RSS Feed