f

2011-09-24

Jag måste ha kollat på någon konstig väderprognos för det var inget fel på fiskevädret under dagen direkt. Har haft fullt upp med annat under dagen men nu när det mörknade var det fortfarande svaga vindar och jag stack ut på en kort tur. Jag började med att gå runt och lysa och direkt får jag syn på en tånglake som ligger ute på en sandfläck. Efter en stressig upptackling och agnletning så var givetvis fisken borta. Jag gick runt och letade i bortåt en timma och fiskade på några simpor då och då. Dessa visade sig som vanligt bara vara rötsimpa. Jag hade tänkt lägga ner fisket för dagen men skulle bara ta en runda till längs den heta kanten och vad ligger där? Ojojoj, en tånglake till. I med agnet och den tar direkt.

Gött mos, äntligen! Det är ingen ny art men det är en art jag inte hade något foto på och det var ca 20 år sen jag fångade en sist. Jag har ju gjort en del försök sen dess men haft oflyt med tappade fiskar.

Svårfotade rackare som slingrar sig som en ål så jag fick inga superbilder men några ok blev det.


Categories:

5 kommentarer:

Marran sa...

Grattis! Det satt en till slut, allltid kul att kunna dokumntera arten ordentligt.

Bilden längst ner är helt magnifik!

/Marran

Patrik sa...

Tackar, den satt gott. Den började nästan bli lika envis som nors och randig sjökock.

Haze sa...

hehehe! Nu lossnar det kanske, gör ett försök på tobis eller oxsimpa vet ja! ;)

Grattis, är på sin plats!

Och visst är de slingriga!? jag blir lika förvånad varje gång ;)

Patrik sa...

Tackar Hasse. Ja fasen, man kanske skulle göra en kombinerad tobis/oxsimpa-satsning.

Adam sa...

Grattis! Häftiga fiskar! Tycker att nedersta bilden blev riktigt bra.

Subscribe to RSS Feed