f

2013-10-16

Randig sjökock

Sandstubb
Spenderade kvällen med att ordna lite med foton och plockade ut två till från helgens fisketur. Det blev ju ingen småspigg då men nu har jag fått ett kanontips för arten. Jag har redan varit och spanat och slängt i en mask och det blev en huggsexa utan dess like. Det kommer inte var några problem att få en fisk där, det enda frågetecknet är kanske en viss liten minitvekan över arten. Jag är "bara" 99% säker på det är småspigg.
Jag hade tänkt att mer eller mindre ta en paus från artsatsningar nu då jag är väldigt nöjd med året men då folk plockar ny arter till vänster och till höger blir man lite sugen. Jag får se hur jag gör, troligen blir det väl ett frest efter spiggen i veckan är om jag känner mig rätt.

4 kommentarer:

6Tant sa...

Enligt säkra uppgifter så finns det bläckfisk sydväst om donsö svartskär. Räknas det som en ny art?

Patrik sa...

Nä, jag gör inte det (blötdjur). Varit ute vid Valö något mer? Jag var ute två gånger men var väldigt dött på lodet.

6Tant sa...

Nej, inget vid valö. Fiskar ju på danska sidan nu och ser overhörda sillstim på vägen ut i djuprännan. Som grundast har jag sett dem på 45 meter.

Passerar vad jag tror är skarpsill varje dag vid rödskär. Skarpsillen är ingen ovanlig fisk direkt, så om du misslyckas beror det nog snarare på fiskemetoden än att det inte finns någon skarpsill tror jag. Kan ta en bild på hur det skall se ut på ekolodet när jag passerar nästa gång.

Patrik sa...

Nä det skall ju vara en väldigt vanlig art. Kan inte säga jag lagt särskilt mycket tid på att köra runt med liten sillhäckla heller.
Ta gärna bild.

Inte hört om några kummelfångster i år?

Subscribe to RSS Feed