f

2013-10-13

Igår åkte jag norrut för att försöka fånga en tejstefisk. Jag hade fått tips om ett område där dom skulle vara vanliga. Ett spö agnades med mask och ett med räka till en början och så började jag fiska.


Det högg bara på maskspöet, räka gav konstigt nog inget alls idag. Först upp var några vitlingar i den här storleken. Som Hasse sa någon gång, det är inte många fler än oss som blir extra glada när vi känner att det är någon riktigt liten fisk som huggit..

Fisket var väldigt segt. Jag testade lite olika platser med räkspöet men det gav alltså inget.

Efter en stund började det bubbla på ett suspekt sätt runt platsen där jag satt. Det var några dykare som gått i samtidigt som jag kom. Jag bad dom hålla utkik efter suspekta arter och speciellt tejstefiskar och det lovade dom. Skulle dom se någon skulle dom simma med mitt agn och prestentera det för tejstefisken.

Tydligen hade det inte varit mycket fisk se där nere. Mycket smörbultar sa dom. Det mest spännande hade varit ett stim med silvriga ganska små höga fiskar.



Taggmakrill var det enda jag kom på som passade in på beskrivningen eller så var det något mycket mer spännande och mycket mer exotiskt.

Hur som helst fortsatte jag fiska och så kom plötsligt dagens fångst.

Randig sjökockshona, liten.
Som omväxling och eftersom jag kom på jag borde göra en tungevarssatsning så gick jag in och fiskade på dom små stubbarna jag sett inne vid land. Det visade sig vara sandstubb.


Någon tungevar var dock inte intresserad av dom, inget alls högg på detta spö faktiskt.


Sista fisken för dagen i havet blev en liten söt berggylta (eller är någon av en annan uppfattning?), jag avbröt det sega fisket och tänkte kolla upp ett tips jag fått av Hasse.

Det gick rykten om obscena mängder småspigg i ett dike så jag knappade in destinationen på navigatorn och lät Saabens 150 fruktansvärda hästkrafter morra. Väl framme insåg jag att det inte skulle bli så lätt.

Djungel
Det var ärligt talat mer växter än vatten. Det var kanske 3-5 cm djupt och fanns några höljor där det hade samlats lite mer vatten men det kryllade inte av fisk. Eventuellt såg jag en fisk men om det var fisk så kändes den snabbare än en spigg. Efter att ha gått runt och letat i nästan en timma gav jag upp för dagen. Det finns bevisligen massa småspigg på platsen men jag kom inte åt alla ställen idag. Det får bli nya försök någon annan gång.

Jag kan tillägga att jag även fick några tips angående tejstefisk av dykarna. Tipsen lät intressanta och går rak in i min samling av arttips som skall kollas upp.

3 kommentarer:

Haze sa...

Undrar vad det var för stim högryggade silvriga fiskar o.O

Det måste väl vara en liten berggylta? Vad söt!

Kul med sjökocken, knappast någon dussinfisk det där ;)

Erik sa...

Om en dykare dinglar din mask framför fisken som sedan nappar, räknas det verkligen som att du själv, utan hjälp, landat den då? Tekniskt sett har ju två personer hanterat linan...klurigt!

Patrik sa...

Det är sant Erik, det gör det nog inte. Nu skämtade dom nog mest och jag vetifasen hur jag hade tänkt om dom verkligen gjort det och jag hade fått en ny art så. Det finns massa såna där intressanta gråzoner inom detta fisket har jag insett.

Hasse: Havsbraxen??? O.o

Subscribe to RSS Feed