f

2014-03-01


Som jag skrev innan så var planen att fiska rocka i Gullmarsfjorden idag. Vi såg att vattenståndet var lågt via en app som heter Viva men vi chansade och åkte ändå. Väl framme så var det lågt vatten, väldigt lågt vatten. Vi fick vada ut och släpa ut båten, det gick faktiskt lättare än väntat.

Vi åkte ut och ankrade upp på 46 meters djup på ett ställe som gav rocka förra året från isen. På ankaret testade vi att fästa en perforerad hink full med mäsk i form av pellets och fiskfoder utblandat med hackade räkor.

Under dagen mäskade vi även med en spodliknande uppfinning Conny hade använt innan.

Efter vi mäskat var det bara att börja fiska. Jag körde tre bottenspön varav ett var med små krokar (jag hoppades på en spetssjärtad smörbult)


Efter en stunds fiske kom det där nappet man drömt om. Några pill till napp och under uppvevningen egentligen bara en konstant tyngd med några få rörelser. Äntligen satt klorockan där... eller?


Det gjorde den ju inte, det var en havskräfta som blivit krokad. En art jag inte fångat på krok innan, synd man inte kan räkna den i mitt projekt. Det var alltså den nya "arten" i rubriken, någon rocka blev det inte. Inte heller något annat spektakulärt. Dagens arter blev vitling, sandskädda, glyskolja, gråsej och torsk.  Inga stora exemplar av något. Otroligt skönt att få komma ut och fiska och få lite luft dock. Aldrig fel att sitta och smida fiskeplaner med Conny heller. Vi har en del intressanta planer för bland annat Gullmarn framöver.
Categories:

2 kommentarer:

Haze sa...

Uj fick nästan en hjärtattack av titeln!! Häftig kräfta, de ska ju bo i samma hål som de spetsstjärtade smörbultarna så något gjorde ni nog rätt ;)

Patrik sa...

Rubriken sattes enbart för att skrämma dig :) Ja jag tänkte på det när jag tacklade om till småkrokarna.. men Adam är nog den ende som kan fånga den arten.. :)

Subscribe to RSS Feed