f

2014-08-25

Jag har gått förbi en damm ett par gånger och sett rörelser som jag misstänkte kom från fisk. Igår kväll var jag där igen med ficklampa och då såg jag ett 50-tal fiskar som blev skrämda av mig. Idag tog jag kameran och ett litet spö för att undersöka saken mera noga. Jag hade hoppats på att det skulle vara nån ny art givetvis, kanske någon som släppt i någon udda fisk i dammen som ligger väldigt centralt i Göteborg.


Efter några minuters fiske kan jag kroka en och jag misstänker det här är en guldfisk. Guldfisken skall ha en konkav (inåtbuktande) ryggfena medan rudan skall ha en konvex (utåtbuktande). Min fisk har väl mest en rak ryggfena. Antalet fjäll längs sidolinjen fick jag till 33, något som stämmer in både på guldfisk och ruda. Det som får min bägare att svämma över mot guldfiskehållet är att hela fisken kändes ganska lång och "sladdrig" med en ganska lång stjärtfena vilket jag tycker pekar mer på guldfisk även om det kan bero på näringsbrist i den lilla grunda dammen.

Om det nu är en förvildad guldfisk eller ruda spelar ingen större roll då jag har båda arterna.

Mer rak ryggfena än konkav?
Är det någon som har en åsikt på vilken art detta är? Använd kommentarsfältet!
Categories: ,

2 kommentarer:

Haze sa...

Guldfisk säger jag :) men jag är ingen expert på just dessa fiskar även om jag helt säkert fått båda arterna.

Patrik sa...

Börjar fundera på om det kan vara nån hybrid. Jäkligt lurigt med dessa arterna. Skulle ju rent teoretiskt sett kunna vara en silverruda och en ny art också.
Vet inte vad jag skall sätta upp den som på årslistan, ruda har jag innan men inte guldfisk. Känner mig inte tillräckligt säker på guldfisk bara..

Subscribe to RSS Feed