f

2014-08-17



Igår stack jag iväg på ett lite längre fiskepass. Kändes riktigt skönt att äntligen lägga ett längre pass, den varma sommaren med sitt väder har inte riktigt inbjudit till några ordentliga fiskepass men nu var det alltså dags. Jag visste inte exakt vad det fanns för arter på platsen, jag och Hasse var där innan och då fick vi sutare, brax och kanske något annat men det skulle även finnas gös och så gick det rykten om mal.
Jag ville helt enkelt fiska lite allmänt och körde ett spö med mask och ett med död mört. Först blev det några abborrar och en braxen på maskspöt medan mörten fick ligga orörd. Det kom några tyskar och jiggfiskade och jag hörde hur dom skrek "FISCH!" och hur det plaskade. Ungefär samtidigt kom ett bleep från mörtspö-larmet. Jag gick fram och kände försiktigt om det var något i andra ändan, jo det kändes misstänkt och jag drog till med ett mothugg. Helt stumt till en början och sedan började det röra sig lite smått innan fisken gjorde en rusning på 10 meter och så gick linan. Det såg verkligen ut som det var en gädda som varit framme och plockat upp den döda mörten för tafsen var sönderskuren på flera ställen, synd att jag inte fick se den i alla fall, den kändes ganska stor.

Resten av fisket kan sammanfattas med mycket napp på masken men det var försiktiga snabba napp som oftast inte resulterade i någon krokad fisk. Hade även något hugg på mörten men det kändes som dom bara var där och drog i grejorna utan att ta ordentligt.


Så föll då mörkret och jag kunde lyfta in några gersar och några björknor, den senare ny art för i år. När det var helt mörkt så började det även bli action på mörtspöt. Häftigt att sitta i mörkret och tystnaden och larmet skriker och blinkar. Någon fisk kände jag dock aldrig av på dessa hugg, konstigt för dom tog mycket lina men mothuggen var helt utan fiskkänning och upp kom sargade mörtar. Är väldigt säker på det var gös som var framme. Det jag la märke till var att huggen liksom tagit över ryggen och missat kroken eftersom jag hade krokat mörtarna i munnen. Planen var därför att flytta kroken till under ryggfenan och göra så snabbt mothugg jag kunde. Det skulle visa sig fungera.  Jag hade haft en bra känsla under hela kvällen, på något sätt var jag säker på att larmet skulle tjuta och jag skulle få känna tyngden av en fisk efter mothugget och just detta hände efter den där ändringen.

Bara några minuter efter jag agnat om så började alltså larmet tjuta igen och mothugget satt. Jag tyckte fisken var ganska stark och aktiv för att vara en gös så jag började fundera om det kunde vara något annat. Jag fick sätta ganska hård press på fisken för att den inte skulle gå in i näckrosorna och efter en stund får jag syn på två små pliriga ögon och skäggtömmar. Mal! Ny art! Gött mos!



Fick inga vidare kort på fisken då jag ville släppa tillbaka den så fort som möjligt men några foton blev det ju. Passade även på att väga den snabbt i vågen och efter bortdragen vikt för vågen så blev det 1,675 kilo.
Otroligt häftiga fiskar! Självklart fick malen simma tillbaka och det gjorde den till synes opåverkad av hela upplevelsen.

Jag fiskade en stund till men det hände inget mer utan jag vände nöjd hem, ingen gös men något ännu bättre blev det till slut. Årets femte nya art och nummer 76 totalt och som grädde på moset en riktigt häftig art!
Categories: ,

5 kommentarer:

Marran sa...

He-he, Synd att det inte blev någon gös, det finns bättre gösvatten närmare här, bara att försöka igen. ;)

Grattis till malen förresten!

Patrik sa...

Tack. Det gör det säkert. Jag vet inte om du vet var jag fiskade men där jag var är ett spännande fiskeställe med chans på massa olika arter och dessutom ett trevlig ställe att spendera ett långt fiskepass på!

Robert sa...

Grattis!
Hoppas malen fortsätter bli vanligare i Sverige. Riktigt cool art.

Unknown sa...

Snyggt!
Dom där skumma nappen du skriver om är troligen från malar. Känner igen det där. Ett utdrag, och sedan inget i mothugget.

Patrik sa...

Tackar Robert!

Hade även några såna hugg på masken så det kanske var så då ja.

Subscribe to RSS Feed