f

2014-09-19


I finvädret idag blev fiskesuget för stort. Skickade ett meddelande till Hasse och frågade om han var sugen på ett vadfiskepass. Som synes ovan var han både sugen, redo och sjukt taggad. Jag plockade upp honom på Sjölyckan sen fräste vi ner söderut mot en vik jag har varit sugen på att fiska hela sommaren. Jag hade nämligen fått för mig det var ett bra ställe för slätvar.

Bara efter en minuts vadande skrämmer jag upp en slätvar som simmar utåt. Lovande start! Jag letar vidare och hittar en fin piggvar som ligger halvt nedgrävd. Jag fiskar på den ganska länge men den vägrar, tippar den vägde nånstans mellan 2 och 3 kilo men det är svårt att estimera.

Efter ytterligare en stund får jag syn på något misstänkt i sanden. Ser inte det ut som en liten var? Fiskar en stund på fläcken som jag misstänker är en fisk men inget händer. Jag släpper försiktigt ned sänket på fläcken som mycket väl visar sig vara en var som vaknar och simmar iväg några centimeter. Efter någon minuts väntande tar den plötsligt min räkbit och efter en snabb artbestämning kan jag bocka av slätvaren från arter som är kvar att fånga. Gött mos!  


Det är ingen stor slätvar men det är en slätvar!  men det är en liten piggvar :)


På väg in mot land och kameran får jag syn på en till PIGGVAR som Hasse får fiska på. Den tar ganska omgående hans maskbit och Hasse kan sätta upp slätvaren som art nummer 60 i år. Sjukt imponerande!

Vi fiskar vidare en stund, ser fler slätvarar och en mysko torsk som vi trodde var mulle ett tag.
Jag får även syn på en större skrubba jag lyckas landa efter en del rabalder, 700 gram vägde den.


Det är otroligt vad bra det går att fiska när Hasse är med. Det blir i princip en ny art varje gång.
Categories: ,

1 kommentarer:

Haze sa...

Grattis igen! Fasen vad kul det slätvar! :D

Subscribe to RSS Feed