f

2014-09-17

Multar i en hamn i Grekland

Junkergirella (Coris julis)
Var på semester en vecka i Grekland och under tiden har folk både i Norge och i Sverige börjar fånga mullar. Otroligt häftigt, det här vadarfisket har verkligen revolutionerat artfisket dessa två länder.

Åter till Grekland där jag fiskade två gånger, fick totalt sex fiskar och sex olika arter. Jag snorklade runt en del och såg häftiga plattfiskar, någon sorts sjökock, skyggfisk, massa multar med mera.

Jag har försökt artbestämma fiskarna jag är lite osäker på multen och goldblotch groupern men jag tror jag det skall stämma? Har vi någon expert på Medelhavsfiskar här? Kommentera gärna!

Jag försökte få en av guldmultarna jag såg när jag snorklade men det blev aldrig någon sådan tyvärr. Vissa av dom som gick djupare såg ganska fina ut.
Salpa (Sarpa salpa)

Boxlip mullet (Oedalechilus labeo) 

Svartstjärtad havsruda (Diplodus sargus sargus)

Goldblotch grouper (Epinephelus costae) tror jag? Måste vara någon i Serranidae-familjen i alla fall.

Semesterfiske med medsmugglat teleskopspö

Brun havsabborre (Epinephelus marginatus)

2 kommentarer:

Andy sa...

Smakade du på Salpan? ;)

Patrik sa...

Nä, alla fick simma tillbaka. Vadådå? Är dom goda?

Subscribe to RSS Feed