f

2014-09-06


Hann klämma in lite fiske ikväll och valet föll på vadarfiske på ett nytt ställe jag har velat testa.

På vägen dit så såg jag en sparvhök (eller?) som hade slagit en duva, den var väldigt orädd så länge jag satt i bilen och hann knäppa några foton.




Skrubba-splash
Vidare till fisket. Det första jag fiskade på var en plattfisk som var så nedgrävd att jag inte var säker på vad det var. Den tog ganska omgående och var helvild och rusvillig. Det visade sig vara en skrubba på ca 500 gram i finfin kondition.

Senare på kvällen såg jag också en riktigt stor skrubba. Den hade troligen varit personbästa (jag har ett pb på 750 gram) och det är inte omöjligt den var över kilot. Jag får sällan fiskefrossa av en skrubba men av den här fick jag det. Tyvärr försvann den under tiden jag agnade om och sen kunde jag inte hitta den.

Faktum var att medelvikten på skrubborna under kvällen var den bästa jag set sett under något vadarfiske även om jag bara såg en som var rejält stor.

Typiskt att dom stora fiskarna skall vara dom mest skygga.
Tjockis på kanske 500 gram
Förutom skrubborna ovan fiskade jag på fisken till höger. Tyckte den såg annorlunda ut när den låg där på botten och jag hoppades lite på slätvar men det var det ju inte. Det var en rödspätta.

Jag såg en hel del fisk i och artrikedomen var stor men jag såg inga ovanliga arter. Tyvärr stärker det mina misstankar att t ex piggvar, slätvar och tunga är sällsynta i mina hemmavatten i Askimsviken. För jag gick över stora områden som kändes väldigt heta för både piggvar och tunga, trots det såg jag inte ens några småtungor.

Arterna jag såg  idag var skrubbskädda, rödspätta, svart smörbult, rötsimpa, stubbar, ål, näbbgädda, havsöring, tobis, mindre kantnål, större kantnål, sjustrålig smörbult, tångspigg och säkert något jag har glömt.


0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed