f

2014-11-29


Ikväll stack jag ut med vadarna i ett försök på att få en skäggsimpa. Det var fiskfattigt till en början, såg bara några enstaka små skrubbor och nån liten stubb samtidigt som det blåste och var ganska kyligt. Efter att ha vadat runt i en timma var jag på väg att ge upp då plötsligt den ligger där framför mig. Jag ser direkt att det inte är nån annan simpa utan det är en skäggsimpa. En stor skäggsimpa. Fiskefrossa. Jag har vatten upp till bröstet och det går en del vågor vilket gör det hela svårfiskat. Tyvärr råkar jag stöta till simpan rakt på skägget med mitt agn och det skrämmer den. Jag följer efter den och försöker fortsätta fiska på den men det känns lönlöst. Fisken bara simmar undan och är allmänt stressad. Jag avbryter att fiska på den och letar vidare efter andra så länge jag orkar i kylan men får ge upp till slut då det inte känns helt smart att stå ute i kylan med en förkylning som vägrar släppa.

Riktigt kul att få se en ny art i alla fall. Jag fiskade inte på något annat, och fick alltså ingen fisk alls idag. Fanns inte mycket att fiska på förutom en del skrubbor och en rötsimpa.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed