f

2024-08-09


Där satt den äntligen! Men vi tar det från början. Jag har under sommaren på flera ställen sett stim av kusttobis, det känns som det kanske är ett gynnsamt år för dom i år? Efter att ha försökt många gånger med microhäckla ville jag testa något nytt. Jag hade med mig en hemmagjord häckla med blanka krokar men jag tänkte faktiskt testa en annan taktik först. 0,10 mm lina med en blank 32 krok och två små sänken för att kunna styra kroken.

Som jag skrivit tidigare i sommar har jag gjort några försök och hade då ett hugg men kunde fiska riktigt så koncentrerat som jag ville. Så kom en lucka i blåsandet som tajmades med att jag hade tid och fiska så jag drog ut och skulle göra ett nytt försök. Väl framme fanns det gott om kusttobis, gött!

Började att dra runt kroken men dom var rädda och simmade undan. Det var först när jag började pimpla upp och ner dom blev intresserade, hade flera hugg men fattade inte först varför dom inte krokades. Då såg jag att dom högg på sänket, klassiker. Ok jag behöver ett huggriktmärke tänkte jag och började leta efter nått sorts agn. Jag hade inget med mig och hittade inget animaliskt i närheten som jag vågade nå med min stukade fot.

Då kom jag tänka på ett klassiskt bete, blomma. Jag har tidigare fångat torsk på blomma så det var värt ett försök.

Undrar om det inte var samma sorts blomma som jag tog torsken på t om?

Med mitt nya agn tog det, tro det eller ej, bara några sekunder innan jag fick en kusttobis. Gött mos!

Liten men naggande god.

Jag försökte faktiskt fånga en tunnläppad multe på samma sorts blomma häromdagen men hade inte tålamod att nöta på, är säker på det hade fungerat dock he he.

Categories: ,

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed