f

2015-01-03

Maj

Adam med sjustrålig smörbult
Foto: Hasse - fiskeligan
Vadningsfiske var såklart det som lockade mest den här våren. Jag testade lite olika ställen och hängde även på Adam och Hasse som hade en riktigt bra dag där båda plockade nya arter. Bland annat fick Adam en större kantnål. En riktig drömart. Jag såg flera kantnålar och fiskade på ett gäng men utan att lyckas den här turen.

Jag bestämde mig för att jag måste göra fler satsningar. Det kändes som det var rätt årstid och läge att nöta. Det hela blev inte bättre av en film jag fick på när Adam sitter med hela handen full av större kantnålar han fångat. Verkligen underbart skönt att få en sån film när man sitter inlåst på kontoret, inte. Jag ringde min vapendragare Hasse som inte bangade för en kombinerad större kantnål / tångspigg-satsning. Hasse saknade nämligen den här arten.

Jag var på fiskeplatsen först och när Hasse var framme hade jag redan fått min större kantnål. Det var den första jag såg och fiskade på den kvällen men det tog några minuter innan den visade något intresse. Har för mig den låg ganska djupt och jag hade vatten högt upp vilket försvårade fisket. Otrolig häftig fångst och väldigt skönt att kunna bocka av den här arten som jag trodde skulle bli mycket mycket svårare att fånga innan hela det här vadarfisket blev populärt. Årets andra nya art och nummer 73.

En annan sak som hände i Maj var att jag startade 50-klubben, en sorts samlingsplats för artlistor och statistik för svenska artfiskare.

Något jag saknade på mitt vadarfiske var piggvar, jag bestämde mig för att försöka fixa till mitt personbästa och det gick över förväntan. 2520 gram vägde den och huggen är verkligen häftiga!

Apropå varfiskar så var (!) jag och Anders Henriksson på en kombinerad vadartur där vi fiskade på en liten slätvar. Till slut tröttnade vi och håvade upp den lilla häftiga fisken. Vi såg fler slätvarar på den här turen förövrigt. Det är en art jag tror jag kommer försöka fiska mer på nästa år.

Årets sista artsatning verkade väldigt lovande. Fick ett kanontips på ett ställe där siklöjan gick nära. Efter att ha inhandlat de minsta torrflugorna jag kunde hitta så stack jag ner. Löja fick jag men det skulle visa sig vara benlöja. Tipsaren är helt säker på att det går siklöja på platsen så jag får väl göra nya försök.

Juni

En lite lugnare månad än Maj som var helt grym med två nya arter. På ett trevligt metpass kunde jag bocka av tre nya arter för året - karp, sutare och ruda. Jag fick även storspigg i en liten pöl nere vid havet. Apropå pöl så tror jag att jag satte nytt rekord i lågvattensfiske.


Här hade jag fått ett tips att småspigg skulle finnas. Jag såg att något rörde sig i pölen men fiskarna var väldigt skygga så fick rigga spöet och gå därifrån för att dom skulle våga sig fram. Det som högg när jag var där var småspigg.

Nästa art jag skulle fånga är nog den jag är absolut mest nöjd med av alla arter jag fångat.

Klarbult

Efter många om och men kunde jag till slut kroka en klarbult. Sveriges första krokfångade kanske och en art man bara kunde drömma om att man skulle få. Jobbigare fisk att fiska på kan jag inte tänka mig. Känslan att se agn och krok sväljas ner i den genomskinliga fisken kommer jag nog aldrig glömma. Otroligt skönt att lyfta in den arten efter många timmars fiske efter den.
Årets tredje nya art och nummer 74 totalt.

Månadens övriga fiske blev lite blandat. Några turer med båt gav inget speciellt mer än nya arter för året och en svartmunnad smörbult som jag året innan flugit till Gotland för att kunna bocka av. Det skulle visa sig att arten finns etablerat sig här i Göteborg bara några kilometer från där jag bor. Humor!

Juli
Högsommar innebär multefiske och så även detta år. Jag hade nån tur i början på juli efter arten men det resulterade inte i någon. Någon multe skulle det inte bli i år heller, tror det är andra året på raken jag inte får någon. Får bli skärpning på den fronten 2015. Årets fjärde nya art kom på semesterns första dag efter ett kanontips. Småspigg och art nummer 75.

Småspigg

Skönt att få den arten efter en del försök på olika ställen. Samtidigt lite sorgset att dessa jämförelsevis enkla sötvattensarter bockas av en efter en, det finns ju inte så många kvar nu.

Månaden innehåll en del agninförskaffningsfiske också, Ville ha lite mört i frysen inför kommande fisken. Nästa artsatning blev i Vättern och efter harr. Väldigt fint ställe att fiska på men jag kände inte direkt att jag fick till något bra försök. Väldigt klart vatten och inga direkta vak gjorde att det kändes ganska meningslöst att stå där på stranden i den stora sjön och fiska.

Jag och Conny var ute på lite havsfiske som gav några olika arter i smått format.


Vädret var fantastisk men driften obefintlig.

Det blev fler artsatsningar, den här gången efter tejstefisk i Gullmaren. Det var helt totalt hopplöst att undvika stensnultrorna som förstörde fisket totalt. Det positiva med turen var att jag fick årets 40:e art, en näbbgädda.

Augusti
Art nummer 76 och årets femte nya art fångades i Augusti. Jag åkte iväg till ett väldigt trevligt ställe jag vet kan ge lite allt möjligt i fiskväg och det skulle det göra även den här gången. Björkna, braxen mört och abborre har jag för mig jag fick innan något rejält tog min hela mört. Fisken, som säkerligen var en grov gädda bet av flourocarbontafsen efter en stund. Synd för den kändes riktigt fin. Apropå fin så var det just vad nästa fisk som skulle krokas var. Efter ett gäng förmodade snabba gösnapp som bommades i mothugget så satt där en drömfångst. En mal.


Något snabbt foto och så fick den simma tillbaka. Helt fantastiskt häftiga fiskar. Och ett fantastiskt spännande ställe där man inte vet vad som hugger. Gör man som jag, fiskar ett spö med mask och ett med mört så kan det bli lite vad som helst.

Jag hade gått förbi en damm, som ligger väldigt ofiskvänligt i centrala Göteborg, och sett tecken på fisk i ytan. Så en kväll såg jag ett helt stim med småfisk simma i kanten. Givetvis måste det undersökas mera noga så jag tog ett spö och gick dit. Fiske på såna platser drar till sig en del uppmärksamhet och folk tror man är helt dum i huvudet (det har dom rätt i) och blir såklart nyfikna och frågar vad jag håller på med. Jag fick en fisk som jag får till guldfisk mer än ruda och det var någon av de två arterna jag misstänkte det skulle vara även om jag hoppades på något mer exotiskt.

Månaden avslutades med en tur runt Orust i jakt på skarpsill för min del. Uselt fiske där jag fick en liten vanlig sill och en mikroskopisk torsk.
Categories:

1 kommentarer:

Haze sa...

Grym läsning!

Subscribe to RSS Feed