f

2015-01-25

Häromdagen bestämde jag Hasse och Andy att vi skulle göra ett försök på tejstefisk. Andy hade varit där innan och tappat tre stycken samma dag. Jag och Hasse var först på plats och det dröjde inte länge förrän Hasse fick syn på något.


Var det en tejstefisk? En femtömmad skärlånga? En tvåfläckig dubbelsugare? Nej det visade sig vara en rötsimpa.


Vi halkade livsfarligt omkring på ishal sprängsten och letade i skrymslena men det blev inga fler fångster så länge det var ljust. Efter att ha laddat upp med pizza fortsatte vi med kvällspasset.
Efter en stunds spanande får jag se på en avlång fisk inne på det grunda, tånglake säger jag till Hasse och börjar fiska på den. Den hugger direkt men jag tappar den i ytan, samtidigt blir jag osäker på om det verkligen är tånglake, jag tycker den såg lite platt ut?

Årets första fisk

Fisken hugger igen och den här gången krokas den bättre. Det skulle visa sig jag hade rätt från början. Det var en liten söt tånglake.

Jag och Hasse kör en arttävling som kommer sluta 2-2 mellan oss. Båda fångar samma arter, tånglake och rötsimpa. Andy som dyker upp lite senare vinner med minst fyra arter: rötsimpa, oxsimpa, skrubba och tånglake. Han stannade dock kvar längre så det är långt från omöjligt det blev fler arter där och kanske till och med tånglake.

Väldig trevlig fisketur trots målarten uteblev för både mig och Hasse. Fantastiskt väder till en början. Alltid skönt att komma ut på lite fiske, hoppas det blir mer av den varan snart.
Categories: ,

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed