f

2015-01-05

September



I september var jag i Grekland och givetvis hade jag smugglat med ett litet fiskespö. Det blev ett knippe fiskar på två korta fisketurer, på bilden ovan en salpa (Sarpa salpa). En art som faktiskt är hallucinogen - http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinogenic_fish.

En fisketur i September blev lite av en fadäs. Jag och Hasse stack ut på jakt efter framförallt slätvar. Jag vet en plats där jag misstänker det finns ganska mycket slätvar. Både jag och Hasse fick släta små varar som vi till en början identifierade till slätvar. Väl hemma visade det ju sig vara piggvar, snopet.


Sen började den stora mullefebern. Rapporterna från Norge haglade in och fångster i Sverige av mulle gjorde att suget efter en mulle var otroligt stort. Jag fick lite känslan av den där hösten när boniton kom in, den gången missade jag arten och det ville jag inte göra nu.

På min första tur efter arten såg jag hur många drömfiskar som helst. Förutom en grov tunga och en liten slätvar som båda vägrade hugga såg såg jag flera mullar som inte heller dom ville vara med. Frustrerande! Men det verkade ju som jag hade hittat ett bra fiskeställe som var väl värt att återvända till. Det blev dock inga fler försök i september.

Oktober
I början på oktober hade jag en av dom där fisketurerna jag nog aldrig kommer glömma. Resultatet av den här turen skulle vara två nya arter, vilket är rätt så galet nu när det inte finns så otroligt många fiskarter kvar man inte fångat nära land.
Den första av dessa två fiskar tycker jag först ser ut som en rötsimpa, men det är något som inte stämmer så jag tittar närmare på den och det visar ju sig vara en...


...fenknot! Fisken hugger alltså ganska omgående och art nummer 77 och årets sjätte nya art är ett faktum. Jag hade inte en tanke på att jag skulle kunna få fenknot på det här sättet, riktigt kul! Jag var visserligen otroligt nöjd med en ny art men den där mullen fanns fortfarande i bakhuvudet.

Det är dock oroväckande fisktomt på detta stället så jag byter plats och ganska omgående upptäcker jag en mulle. Som också hugger. Så otroligt gött att fånga den här arten.


Mulle, art nummer 78 och årets galet nog sjunde nya art. Äntligen botad av mullefebern!

Efter det här fisket är jag ganska nöjd med artfisket och känner att jag kan utan stress fiska lite annat också.
Jag och Conny var bland annat ute och fiskade abborre. Det var galet fiske ett tag med napp hela tiden och dessutom flera över kilot med en grann fisk på 1580 i topp.

Jag testade även lite skrubbafiske och något mer vadarpass i hemmatrakterna, inget av detta gav något speciellt.


November
Jag och Conny fortsatte vårt fiske, den här gången på Gullmarn. Det gav det gamla vanliga men också denna gången ingen superfisk.

En rolig sak som hände i november var vår artfisketräff på en pub i centrala Göteborg. Riktigt trevligt med mycket fisketjöt, dessutom ledde det till att en grupp för svenska artfiskare skapades på Facebook. Nu började det hagla fångster av femtömmad skärlånga samtidigt som jag var hemma med feber. När febern släppte värmde jag upp med en liten tur som gav skrubba och rötsimpa innan det var dags för årets sista riktiga fiske - ett frest efter skäggsimpa. Det är slutet av november och ganska kallt i vattnet och till råga på allt är jag förkyld men en skäggsimpa hittar jag till slut men det är svårtfiskat och jag råkar störa den genom att stöta till den på skägget med agnet. Fisken blir stressad men jag försöker ändå fiska på den i några minuter men den bara simmar iväg. Häftigt att få se en skäggsimpa i alla fall!

December
Otroligt dåligt med fisket i december och jag kommer bara ut en kort tur som resulterar i en liten skrubba på nattfiske. Jag hade nog fiskat mer om jag inte redan varit ganska nöjd med mitt fiske med sju nya arter. Jag satte fem arter som mål för året och det överträffades alltså.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed