f

2015-04-19

 Jag och Hasse hade planerat artfiske i Halmstadtrakten men i fredags åkte Hasse på en rejäl förkylning och fick ställa in det fisket. Som tur var var Arvid fiskesugen och kunde t om tänka sig en guidning på tejstefisk, en art han har blivit något av kung på det senaste. Givetvis tackar man inte nej till något sådant och tid och plats bestämdes. Väl framme står ingen mindre än Adam på parkeringen och plockar ut sina fiskegrejer. Massa artfiskare här, det kändes redan då som något spektakulärt skulle hända.

Innan Arvid dyker upp spenderar jag en timma med att fiska traditionellt efter slätvar. Förlorar agnet en gång men annars händer inget spännande.

Adam är sugen på stor tunga så han får vada i viken medan jag och Arvid sticker iväg på tejstefisksafari. Det är bara i skymningen än så vi bestämmer oss för att spara dom riktigt heta ställena tills det är ordentligt mörkt. Istället vadar vi bort åt andra hållet mot ett stenparti Arvid är nyfiken på. Det är som om han känner lukten av tejstefisk på 50 meters håll när han sätter fart över tångruskor samidigt som han effektivt likt en tysk industritrålare (antar dom är j*vligt effektiva) fiskar upp skrubbor och rötsimpor medan han vadar.

Väl framme vid stenpartiet tycker arvid han får syn på något misstänkt, det är med darrande händer jag sätter på en räkbit på kroken och börjar fiska. Ganska snart ser vi att det inte är någon tejstefisk utan en liten tånglake som sticker fram under stenen.

Vi spanar vidare och nästan direkt efter att ha slutat fiska på tånglaken tycker jag att jag ser ett suspekt huvud som sticker fram under en sten.
Tejstefisk säger jag till Arvid och släpper ner agnet. Fisken tar ganska omgående men jag väntar en stund och låter den få in bete och krok ordentligt i munnen eftersom krokstorleken jag kör med är lite i största laget och kan sedan lyfta upp art nummer 80 - tejstefisk.

Gött mos!!

Ner i fotoakvariet för fotografering av den slingrande svårfotade fisken.

En riktig drömart som jag lagt en del pass efter som antigen förstörts av väder och vind eller av snultror och andra envisa fiskar.

Det är riktigt snygga fiskar med sina svarta prickar


Samtidigt som jag fotar min tejstefisk så plockar Arvid också en ny art. Och det är en riktig best till sandstubb han har fångat.

Sandstubb, ny art för Arvid
Vi fortsätter fiska redan nöjda och hittar massa rödspättor och andra fiskar innan vi kollar av det hetaste tejstefiskstället. Mycket riktigt finns det tejstefisk hemma där och Arvid fiskar på den men har oflyt och tappar tejstefisken halvvägs upp.

Att göra nu? Åka hem och nöja sig eller fortsätta fiska? Vi fortsäter och byter plats. Här är det enormt med fisk, ål, skrubba, öring, slätvar, torsk. Slätvar?! Ja visst är det slätvar som ligger där precis där Arvid trodde den skulle ligga. Min räka är den helt ointresserad av innan den simmar iväg så fort som vi släcker ljuset. Attans. Sjukt nog hittar vi en till slätvar som måste legat väldigt nära den första. Den fiskar jag på med både räka och mask men den är helt ointresserad och till slut blir den tokig och börja simma runt i ytan och cirkulera innan den drar ut på djupare vatten.

En annan art som inte är ny för mig men ändå lite speciell för mig är oxsimpa och jag nämner till Arvid att det vore kul att fånga en. Han säger att det inte är några problem och pekar ut ett ställe. Mycket riktigt finns det oxsimpa där och jag kan plocka upp en ny art för året.

Oxsimpa, riktigt häftiga fiskar
Sammanfattningsvis alltså en riktigt bra fisketur med ny art och allmänt trevligt fisketjöt med bra fiske.

3 kommentarer:

Marran sa...

Grattis! du är grym nu!
Får nog lägga på ett kol i Artjakten nu annars är du förbi mig innan sommaren är slut..

/Marran

Haze sa...

Grattis igen! Riktigt kul läsning som glädjer när man ligger hemma i influensa. Nu längtar jag sjukt mycket efter att få komma ut på fiske.

Patrik sa...

Tackar!!

Marran: Hehe, det tror jag verkligen inte. Det är väl norsen som jag har nån liten chans på men några andra specifika planer har jag inte. Ha flyt och få en slätvar kanske men även om jag får båda dom två så är det långt kvar.

Hasse: Vi får ta ett pass när du blir frisk! Guida upp en vårhungrig multe åt dig eller nått..

Subscribe to RSS Feed