f

2015-08-02


Jag har i haft vilande bonitofeber sen hösten 2010 då Marran bjöd med mig till bonitofiske men jag inte kunde ta ledigt. Den fisketuren resulterade i att Marran smittade hela fiskesverige med bonitofeber se http://marransfiske.blogspot.se/2010/09/drommen-blev-sann.html .
Marran bjöd med mig ut igen nån dag senare och han fick en ny bonito medan jag fick nöja mig med ett hugg som hette duga men som bara resulterade i huggmärke på min vobbler.

Så nu när Team IGS lägger upp nya rapporter om ryggstrimmiga pelamider i Bua kommer febern tillbaka. Jag sticker upp torsdag natt och nöter några timmar utan något resultat, hade velat fiska längre men hade några ärenden som inte kunde skjutas upp. Otroligt surt då folk runt omkring mig tappade, felkrokade och även fick bonitos.

Idag hade jag en lucka till så jag stack iväg med min sambo och hennes syster, Efter någon timmes fiske suger det till rejält i spöt efter en stund får jag in fisken till kanten och ser att den är felkrokad i ryggen. Sedan bara fräser till i rullen, det var det värsta jag varit med om i fiskväg, fisken bara sticker iväg och jag kan inte göra mycket. När den tömt nästan hela rullen på lina så maxar jag bromsen och fisken går loss. Felkrokad bonito, ja ni fattar ju?

Sedan följer några ytterligare timmar som inte ger något alls. Jag får en deadline av tjejerna som var med som börjar bli hungriga och trötta på att vänta. Jag får för mig jag vill flytta mig lite och fem minuter innan deadlinen är slut händer det. En bonito hugger och efter en odramatisk fight kan min 83:e art i Sverige håvas. Otroligt skönt! Äntligen är jag botad från min bonitofeber.


5 kommentarer:

Andy sa...

Härligt att de är tillbaka. Nu kanske vi vanliga dödliga har en chans på dem. ;)

Anonym sa...

Härligt, grattis!!! /Tobias

Marran sa...

Grattis! Den var du värd. Själv har jag nästan lagt ner fisket. Börjar dock bli lite sugen på att liksom du få 100 arter i Sverige. Kanske jag kör i gång ett litet art-race snart..

/Marran

Patrik sa...

Tackar!
Tobias: flourocarbontafs och envishet gav till slut en! =)
Marran: Brukar ju gå i vågor lite med fiskesuget, kommer säkert tillbaka!

Haze sa...

Grymt vacker fisk! Kul fisk att bocka av! Stort Grattis!

Subscribe to RSS Feed