f

2015-09-21

Igår stämde jag träff med Hasse och Arvid på ett ställe där stimmen med tobiskung skall gå tätt. Väderprognosen lovade en svag vind men väl på plats var det runt 10 m/s. Fiskade kanske en timma innan vi sökte efter lä på andra sidan.


Hasse i bakgrunden fiskade allmänt och fick några skärsnultror ute på udden medan Arvid spanade efter små roliga arter bland stenarna, något som resulterade i en liten stubb som vi fick till bergstubb.


Inte lätt att artbestämma arter i den storleken men fisken kändes bergstubb och det stämde även in på biotopen.

Själv tyckte jag det var lite väl grunt för att nöta med mikrohäcklan så jag gick till en närliggande hamn och började spana lite. Arvid och Hasse följde strax efter och vi bestämde det var läge för en kort arttävling. Medan Hasse höll på att ställa in mobilen så försökte Arvid tjuvstarta med en skärsnultra. Han hade oflytet att fånga den några sekunder för tidigt dock så den räknades inte. Istället var det jag som fick en storspigg som första fisk. Arvid kontrade med en stensnultra och Hasse med en bergstubb ungefär samtidigt som jag fick en svart smörbult. 2-1-1 och det skreks om arter till höger och vänster. Efter 30 minuter kvackade Hasses telefon och jag fick äran att lyfta den fiktiva pokalen. Sex arter blev det till mig (storspigg, svart smörbult, stensnultra, sjustrålig smörbult, bergstubb och lerstubb) jämfört med Hasses och Arvids fyra arter var. Det vinnande konceptet var nog mitt mygelspö med krok i storlek 32 samt att Hasse fastnade och tappade sin krok medan Arvid med en dåres envishet helt snöade in på att fånga den där skärsnultran igen.

Lerstubben är en tacksam art på en arttävling
Jag tycker det är bra mycket roligare att mygelfiska småstubb än att stå och nöta med spinnspö vid kusten. Det fisket tilltalar mig inte det minsta längre. När det vankas arttävling blir det hela ännu mycket roligare! En trevlig fisketur som vanligt helt enkelt.


På väg hem i bilen i skymningen bestämde jag mig för att ändå ge mig på ett vadarpass då jag tyckte det verkade blåsa mindre längre norr ut. Den senaste tidens blåsande hade grumlat till vattnet lite så jag kunde inte vada särskilt djupt då sikten där var dålig. Såg inga spännande arter alls, bara de vanliga "Göteborgs-arterna" . Kvällens fisk var en ståtligt öringhane på bortåt 3 kilo som var nyfiken på ljuset. Det enda jag fiskade på var två nedgrävda ögon som skulle visa sig vara en blyg skrubbskädda.
Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed