f

2015-09-14


Kom nyss hem från en vecka i Kroatien med några korta avstickare till Bosnien och Montenegro. Givetvis hade jag smugglat med mig ett litet teleskopspö och en tackelask. Fick till några småpass här och var och det blev några kul fiskar.

Vi hade hyrt en bil och körde längs kusten och bodde på några olika ställen. Fiskarterna jag såg var ungefär samma på alla ställen förutom i Montenegro där det var lite andra arter man såg längst stränderna.

Ny art #1 - Diplodus puntazzo -  sharpsnout seabream - en art i familjen havsrudefiskar 
Diplodus puntazzo -  sharpsnout seabream
Jag kikfiskade oftast med frilina och bröd som agn. Anledningen till sightfisket var att jag hade ont om tid att lägga på fiske och framförallt junkergerillorna är riktiga agntjuvar som oftast hinner först till betet om man bara fiskar i blindo.

Fisken ovan och till höger får jag till en sharpsnout seabream Diplodus puntazzo. Hittar inget svenskt namn på den här arten. Jag var osäker på om jag inte hade fångat en sån här i Grekland innan men den fisken får jag fortfarande till en svartstjärtad havsruda (Diplodus sargus sargus) se inlägget på min blogg: http://www.artjakten.se/2014/09/multar-i-en-hamn-i-grekland.html

Den arten finns dock inte i Kroatien enligt Fishbase den här fisken ovan verkar ha den spetsiga munnen som utmärker den "skarpnosade havsrudan" eller vad man nu skall kalla den på svenska.

På samma ställe som fisken ovan fångades fick jag även två favoriter i repris. Eller kanske inte favoriter då eftersom dom är väldigt "snultriga" och hetsiga. Junkergirellan!

Junkergirella (Coris julis)

Salpa (Sarpa salpa)
Den andra favoriten i repris fiskade jag upp, till skilland från junkergirellan, med mening då jag såg ett stim av dom - nämligen den hallucinogena arten Salpa (Sarpa salpa).

Otroligt vackra fiskar som alltså sägs vara hallucinogena. Kan direkt säga att jag inte testade utan släppte tillbaka fisken oskadd :)

Såg några mycket större exemplar av arten vid snorkling också. Snorklingen var förresten också en höjdare med en muräna som roligaste art att se. Ofta hängde det ett stim med mindre näbbgäddor i ytan också som var ganska orädda. Det fanns helt enkelt massa arter att kolla på, man borde haft med sig ett pimpelspö och kört lite undervattensfiske.

Jag testade även att ta med mig en påse bröd ner under snorklingen och det lockade fram tusentals fiskar, kul!





En fisk man såg nästan överallt var en lågoddsare, multar. I hamnar och vid badstränder och överallt var det fullt med multar men inga lika stora som hos oss. Skygga fiskar men som man ganska enkelt kan få igång genom mäskning. Ger man det bara lite tid blir dom mer och mer oförsiktiga (gäller väl alla fiskar). Fick några multar jag får till guldmulte (Liza aurata)

Ny art #2 - Guldmulte (Liza aurata)
Generellt tyckte jag fiskarna var ovanligt skygga, både mot rörelser på land och tackel. Jag hade inte mindre krok med mig än #18 men hade gärna velat ha mindre än så och framförallt tunnare lina än min alldeles för tjocka 0,20.


Lite tråkig bild kanske men om man vet att det är olika sorters skyggfiskar som är dom svarta grejerna ovan blir det genast mer intressant. Bilden är tagen i Kotorbukten i Montenegro . Hade gärna åkt dit och bara fiskat någon vecka då det verkade vara massa kul fiskar lite överallt. Skyggfiskar i varje strandkant, jag hann bara fiska några minuter och skyggfiskarna var (kanske inte så konstigt) väldigt skygga och simmade bara undan när man kom nära med tacklet.

Munkfiskar till vänster i bild som undersöker mitt bete utan att ta ordentligt
Kanske inte en antagonist men dock en art som jag kämpat mot innan i Grekland och som tog ett bra tag att få nu i veckan var munkfisken (Chromis chromis). Arten sägs äta djurplankton och alger och har en liten mun, flera faktorer som försvårar att krokfånga den. Metoden var åter igen att mäska igång ett stim och till slut var det en som tog krokbete tillräckligt länge för att jag skulle kunna kroka den. Hade jag haft mindre krok och säg 0,08 lina hade det säkert inte varit några problem alls att fånga arten.

Ny art #3 - Munkfisk (Chromis chromis)
Såg flera gånger stora stim med munkfisk under snorkling. Säkerligen flera tusen individer som var utspridda i mellanvattnet. Underligt med en pelagisk fisk som är helt svart?

Vattenfall i Krka nationalpark
Ett ställe jag hade med mig mitt teleskopspö till var nationalparken Krka i Kroatien. När jag gick av färjan dit så frågade jag en av vakterna om man fick fiska här. Fick ett surt nej till svar. Synd för det var fullt av fisk i bäckarna i parken. Parken är uppkallad efter floden med samma namn. I den här floden finns det 10 endemiska fiskarter, alltså arter som inte finns någon annan stans. Bland annat fanns skylter om den adriatiska stämmen (adriatic dace - Leucius svallize) samt den kroatiska stämmen (croatic dace - Leucius polylepis).

Adriatisk stäm (Leucius svallize) ?
 Det var tjockt i bäckarna med arten ovan. En art jag inte kände igen från innan, jag tror det är en adriatisk stäm. Det hade varit en riktigt kul art att ha på artlistan men jag fiskade aldrig i parken. Något som är konstigt är att jag inte hittar nån info om dessa stäm-arter på nätet alls nästan.

Det gick även barb-liknande fiskar i bäckarna.


Här tror jag det rör sig om den adriatska barben (Adriatic barbel - Barbus plebejus ). Enligt skyltar på platsen skall den här arten också vara endemisk men vad jag kan se så översätts detta latinska namn till Italian barbel och är en art som finns lite överallt. Coola fiskar hur som helst.

Tillbaka till havet. En kväll var jag nere och fiskade och hade ingen flyt alls. Bland annat såg jag en best till smörbult, tror det var en Giant goby (Gobius cobitis) men den simmade bara undan. Till slut såg jag nått ljust på botten. Den här stubben var inte svårtrugad utan högg direkt och till slut fick jag krokat den.

Ny art #4 - Saratos goby (Gobius fallax)
Trodde först detta var en Gobius bucchichi men efter ha lagt någon timme på att studera huvudformen, försökt räkna fjäll, räknat fenstrålar i andra ryggfenan på taskiga bilder samt läsa om de två fiskarnas olika biotoper (bucchichi lever i / i närheten av en viss anemon) så är jag rätt säker på att detta är en Gobius fallax. En snygg liten stubb som jag fick fler av en annan dag.

Nästa nya art är Diplodus annularis, en fisk som enligt fishbase.se skall heta svartstjärtad havsruda. Det är samma namn som andra källor säger Diplodus sargus har på svenska. Den senare en art jag fångat i Grekland men alltså inte samma art som den här.

Ny art #5 - Annular sea bream - (Diplodus annularis)
Resans sjätte nya art blev fisken nedan, en ungt exemplar av pagell (Pagellus acarne) får jag det till med hjälp av min artfiskande kollega Scott som hörde av sig när han såg den här fisken.

Ny art #6 - Pagell(Pagellus acarne)
Resans sjunde nya art är den lilla obladan (Oblada melanura) nedan.
Ny art #7 - Oblada  (Oblada melanura)
Hade hoppats på nio nya arter innan resan för då hade jag nått 100 totalt (inte bara Sverige). Men sju arter för en vanlig semesterresa får väl anses som väldigt lyckat.

Hemifrån köpte jag en fiskelicens som kostade drygt 350 kronor för en vecka. Fiskelicensen ger en rätt att fiska i havet i Kroatien som jag fattar det. Det var ingen som frågade efter den eller reagerade alls trots jag fiskade på ställen med folk i närheten. Skulle gärna lägga några fiskeveckor i Adriatiska havet känner jag efter den här turen som gav mersmak.

1 kommentarer:

Haze sa...

Ser verkligen trevligt ut!

Subscribe to RSS Feed