f

2015-09-22


Jag har fått möjligheten att testa lite grejer från Wiggler som dom tyckte borde lämpa sig för artfiske efter våra små arter. Först ut är rullen på bilden, Wiggler L40 som egentligen är tänkt att användas till pimpelfiske. Jag har testat den ihop med ett kort UL-spö som jag hade sen innan.


Rullen laddade jag med 0,128 lina från Drennan och har testat kombinationen på rudafiske samt en kort tur efter svartmunnad smörbult.

Rudafisket var riktigt kul då det fick rullens broms att kämpa lite samt den naturligt låga utväxlingen på invevningen gjorde det hela ganska komiskt.





Rullen fungerar helt okej, kvalitén känns bra och bromsen är oväntat jämn för en sådan liten rulle. Jag saknar möjligheten att att frikoppla rullen för att lättare kunna släppa ut lina. Som det är nu när man kör med tunn lina så känns det som motståndet från rullens broms är lite för mycket, nästan som man är rädd att linan skall gå av när man skall dra ut den från rullen.

Rullen kommer säkerligen få hänga med ut på t ex vadarfiske efter skäggsimpa och liknande.




4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej

Kan man justera bromsen?

Vad använder du för spöa?

Patrik sa...

Ja den går att justera. Det är nått kort ul-spö jag köpt för många år sen. Vet inte vad det heter..

Unknown sa...

Hur kort är spöet du använder, vad är en bra längd?

Patrik sa...

Tror det är kanske 80 cm, känns som en ganska lagom längd tycker jag.

Subscribe to RSS Feed