f

2016-01-01

Så var det då dags att summera fiskeåret 2015. Ett lyckat år med många nya arter på relativt lite fisketid. Det blir fyra delar med fyra månader i varje del samt en statistikdel på slutet.

Januari

Vintern var i princip islös i mitt närområde vilket givetvis påverkade fisket negativt. Faktum är att det bara blev en fisketur i januari och det var en artsatsning där tejstefisk stod som målart.

Någon tejstefisk skulle det inte bli men dock årets första fisk en tånglake som på samma tur följdes upp av några rötsimpor.
2015 års första fisk
Februari



Om januari var en dålig fiskemånad med bara en fisketur skulle februari visa vara nästan lika dålig med bara en (och en halv) fisketur som till råga på allt blev en blanktur. Jag och Kjell stack till Gullmarn och skulle försöka fiska rocka från land i en vik där det förr i tiden var väldigt gott om rocka. Någon rocka blev det alltså inte och ingen annan fisk för mig heller, Kjell fick en liten sandskädda till slut. Den på den där halva turen jag skrev om ovan så tacklade jag aldrig upp så den räknas knappt.

Mars


I mars skulle det bli lite mer och bättre fiske. Först ut var en metetur där jag lyckades putsa till mitt PB på id lite. Någon mer fisk på den turen har jag inte noterat och jag minns jag hade trögt fiske.

Mars var också månaden som det blev känt av allmänheten att det fanns dvärgmal i ett vattenhål i Örebro. Om någon artfiskare hann dit innan vattenhålet fylldes igen vet jag inte. Jag har inte hört talas om några fångster alls av den här arten i Sverige. I norge finns den på ett fåtal ställen, jag var själv på ett av dessa ställen i somras och såg en liten individ. Att arten verkar ha förökat sig i Örebro kanske talar för det kommer upptäckas fler ställen där någon släppt ut dvärgmal (som säljs som akvariefisk) i framtiden?


Nästa tur i mars blev till Gullmarsfjorden igen och nya försök på klorocka. Vi testade lite nya ställen men fisket var katastrofalt segt och det blev bara några av dom vanliga arterna.

Innan det skulle bli dags för årets första art så körde jag ett vadarpass med min nybyggda vattenkikare. Piggvar blev det.

Och så skulle det då bli dags för årets första lyckade artsatsning. Femtömmad skärlånga var målarten och det skulle visa sig bli en riktigt lyckad satsning.



Platsen jag valde för min satsning var något av en chansning och kanske var det råflyt att jag fick en så snabbt där för jag andra som åkt dit efter och nött flera gånger utan att få någon. Men man skall ha flyt också ibland.

Månaden avslutades sedan med några vadarpass som inte var några superfiskar.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed