f

2016-01-27


Även 2015 blev det att jag överträffade det satta målet med 5 nya arter. Jag har hört kommentarer att jag sätter målen för lågt, därför går jag ut ännu lägre i år! Läs nedan för att se målsättningen för 2016.

årmålfångade
200859
200956
201066
201156
201275
201345
201457
201556

Sötvatten - 0 fångad art

Fiske efter mer traditionella sötvattensarter.

Harr
Inga specifika planer på harrfiske det här året. Men det är väl inte helt omöjligt det kan bli en tur norröver för att försöka bocka av arten därför får den stå med här. Vättern finns också men det fisket känns ovant och inte väldigt lockande efter att jag testade förra året.

Tror det blir svårt att få någon ny i den här kategorin, det finns inte så många kvar helt enkelt. Det är väl kanadaröding också men ingen av dessa två arter har jag några specifika planer att fiska efter.


Mikrofisk - 0 fångad art

Fiske efter våra minsta arter både i söt- och saltvatten.

Bergsimpa
Hasse tog sig an den här arten under 2015 med effektivitet likt en industritrålare och det gav utdelning.  Man kan välja att kopiera hans framgångsrecept eller försöka hitta på något eget. Jag har en plats jag är riktigt sugen på att testa, jag var där och rekade för några veckor sedan och det såg hett ut. Kan det bli en satsning under 2016?

Tobis (kusttobis och tobiskung framförallt)
Arter jag drar mig för att fiska efter då jag tycker det är så trist att nöta med spinnfiske och här känns det som att spinnfiske med häckla är en bra taktik. Det blev en riktad satsning under 2015, frågan om det blir några fler detta året? Troligen inte.

Tångringbuk
En riktigt drömart som jag inte tror är fångad på krok i Sverige. Jag vet dock att folk har sett arten och den verkar inte vara ovanlig. Jag tror kanske inte det blir något försök efter den i år men man vet aldrig.

Tångsnälla
Tångsnälla har jag en specifik plan för. Tidpunkten för den är lite dum då det är mycket annat fiske under den tiden som lockar så frågan är om jag kommer prioritera detta.

Siklöja
Har lite planer på att försöka komma iväg på siklöjefiske. Kanske det fisket jag är mest sugen på. Om norsen är mytomspunnen så är siklöjan 20 gånger värre. Min enda kontakt med arten är några halvsmälta som en gädda spottade upp under ismete.


Havsfiske - 0 fångad art

Fiske längre ut på havet från båt / is.

Klorocka
I skrivande stund så verkar det som det kommer bli is på Gullmarn så hoppet finns.

Långa
Kanske den arten jag tror mest på i år. Har ett grund utanför Pater Noster som verkar ge långa ofta. Borde kunna komma ut på en tur dit och kunna bocka av arten genom ett litet exemplar.

Brunsnultra
Här har jag inte gjort läxan så noga men som jag fattar det som kan man få brunsnultra inte jättelångt ut. Kanske finns hopp då?

Skarpsill
En välplacerad häckla i ett skarpsillstim borde väl inte vara så svårt att få till någon gång. Det fångas lite överallt, det är ju ingen ovanlig fisk. Gullmarn är ett av mina säkraste kort för den här arten.


Kustfiske - 0 fångade art

Fiske nära kusten från båt och land samt vadarfiske.

Lerskädda
Lerskädda hade jag på havslistan innan men nu flyttade jag den hit då det känns som chansen att fånga den är större på vadningsfiske än från båt just nu. Med lite flyt kanske man stöter på en i vår?

Skäggsimpa
Trodde mycket på den här arten förra året men då blev det inte så mycket fiskat efter den. Kanske kan det bli lite mer i år?

Slätvar
Jag tror inte längre på att fånga den här från båt. Visst det går säkert men det känns svårt. Man stöter ju ändå på en del slätvar när man är ute och vadar så jag tänker försöka fånga min på vadfiske. Jag fiskade på två stycken i helt ok storlek i våras men ingen av dom var intresserade. 
Totalt blir målet alltså 0 nya arter i år. En anledning till detta blygsamma mål är att jag troligen kommer ha mindre fisketid under 2016 men den främsta anledningen är att jag är trött på att känna press, stress och hets av att fånga nya arter. Kommer det bli nån ny art kommer jag bli glad ändå och det är inte omöjligt det blir riktade satsningar efter nya arter, men bara om jag verkligen känner för det.

Målet är istället att försöka fiska det jag tycker är roligt och inte bry sig när det börjar hagla in rapporter om att det fångas tvåfläckig dubbelsugare på nått obskyrt ställe och att nu är det bråttom att åka dit för att bocka av arten innan den försvinner. Jag började starkt då jag lyckades hyfsat att kämpa emot alla rapporter om klorocka nu i helgen. Att trängas med 150 andra i Skredsvik kändes inte lockande (även om långt från alla fiskade rocka) av flera anledningar. 

Jag fick också äran att bli inbjuden till Fiskeligan i år. Där får det också bli lite blygsamma målsättningar men jag hoppas ändå på en topp 10-placering samt minst ett nytt ligarekord. 
Categories:

4 kommentarer:

Haze sa...

Känns som ett skönt årsmål ändå! Allt är bonus ;)

Goofy sa...

Helt klart ett intressant årsmål!:) Det jag tycker är viktigaste med hela artfisket, är att man har kul, och tycker att det är roligt för sin egen del. Det blir det ju inte om man känner press och stress :) Ser fram mot att följa bloggen under 2016 :)
Vill passa på att tacka för allt jobb du gjort med 50-klubben. Tycker den är fantastiskt bra. Grymt jobbat Patrik!

Marran sa...

Instämmer med ovanstående skribent. Grymt!

Patrik sa...

Tackar Goofy och Marran! Kul det uppskattas!

Subscribe to RSS Feed