f

2016-01-03

April

Månades första fisketur blev en sväng på Göta Älv på lite klassiskt gäddspinn. Vi hade inga kontakter på den relativt korta turen. Månaden skulle sedan fortsätta med sötvattensfiske, det blev ett metpass där mört, braxen och stäm (bilden) ville vara vara med och nappa.


Det blev något vadarpass också som gav tånglake och lite andra vanliga arter.
Motsatsen till vanliga arter är ju ovanliga arter och en ovanlig art för mig är tejstefisk. Innan april hade jag aldrig fångat någon. Arvid guidade mig och förklarade var man skulle leta efter dom avlånga små fiskarna, efter en stund hade jag fått syn på något misstänkt. Fisken hugger och upp kommer min 80:e art, tejstefisk.

En annan kul fisk som högg på den turen var en oxsimpa. En art som också är ganska ovanlig för mig. Dessutom så fiskade jag på två slätvarar den här turen, det var alltså en rejält lyckad fisketur.



Sedan skulle det hända som ingen riktigt trodde på. Jag skulle fånga en nors!

Det var det 29:e riktade försöket efter nors. Jag vet inte hur många gånger jag fiskat i Aspen efter arten men det är flera flera gånger. Det konstiga är att nu hugger norsarna plötsligt. Efter en del missade napp kan jag lyfta upp min supernemesis. Art nummer 81. Nors.


Art-Kjell dök upp nån kväll senare och försökte kopiera framgångsreceptet men då var norsen som dom brukar vara, helt ointresserade.

Maj

Början på maj bjöd på havsfiske vid Pater Noster från Connys nyköpta båt. En tur som inte gav några superfiskar. Några superfiskar blev det inte heller på en vadartur i Gullmaren trots jag såg en del kul arter som tunga och tejstefisk.

Jag fiskade näbbgädda och bommade konstigt nog på svartmunnad smörbult. Bommade gjorde jag även på en riktat satsning efter lerskädda utanför Lysekil där effektiviteten i fisket mer eller mindre blåste bort.

Ett kul fiske var fiske efter färna med flytbröd. Riktigt kul fiske där det blev ett knippe färnor.


En flötmetad gädda blev det också under lite nöjesfiske i en sjö. Alltid kul att flötmeta gädda.

Juni

Jag inledde svagt med ett andra bompass efter svartmunnad smörbult. Det är ju en art man inte skall kunna bomma på egentligen så det var lite förvånande. Juni var annars en månad där det var glest mellan fiskepassen. Det blev lite slömete där småsutare och mört kom upp.


Det blev även ett multepass där årets enda multe siktades. Trots jag var ute en del gånger och spanade såg jag alltså inga fler multar under 2015.

Categories:

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed