f

2009-09-16

Läser på Isolas blogg (länk till höger) om deras Öresundfiske och blir grymt sugen på att komma ut på artjakt där. Det finns ju ett antal arter som är svåra att fånga någon annanstans: piggvar, slätvar, och kolja. Förutom dessa har man chans på fenknot och vanlig knot. Vanlig knot kan man får lite varstans men för fenknot så känns Öresund kanske som den säkraste platsen. Även piggvar är väl inte omöjlig på andra ställen men svår. Kolja fångades tidigare mycket i Gullmaren under vintern men det fisket verkar mer eller mindre ha försvunnit. Den första spöfångade större kungsfisken i Sverige fångades förresten i Öresund i somras. Lägg där till lerskädda och sjurygg så är vi uppe i ett gäng antal arter som jag är sugen på.
Kanske är läge att boka en metetur med Vandia, men jag vet inte hur stor chans man har på dessa arter på en sån tur. Det känns som dom är mer inriktade efter skrubba och rödspätta?

Annars har jag en del lösa planer för höstfisket. Mer tobisturer kommer det bli framåt oktober antagligen. Hade även tänkt att ta någon mer runda till Ätran efter lax men räkmetet där verkar väldigt dåligt i år så nu vet jag inte. Blir nog spinnfiske isåfall.

Fler mikrofisketurer blir det säkert. Har minst några veckor på mig att ta en sandstubb men då måste jag hitta något nytt passande ställe.

Brukar även bli en del skrubbskäddefiske på senhösten om det nu finns några kvar på "mina" ställen, förra året träffade jag på en köttfiskare som fyllde två bärkassar med skrubbor. En desto roligare sak som hände under ett skrubbafiske för några år sedan var en eller flera små sjuryggar som simmade förbi. Hade inget passande tackel att försöka fånga dom med vid tillfället men kommer dom tillbaka skall jag vara beredd.

Är också sugen på att göra nya bottenmeteförsök efter stor höstabborre. Gjorde ett försök förra året men då fick jag inte upp någon mört i passande storlek att agna med. Om det blir någon tur i år kör jag nog med tångräka.

Eventuellt blir det också en tur uppåt Bohuslän för lite mörkerfiske efter paddtorsk. Nu när vattnet kyls borde man ha chans på lite ovanligare arter som oxsimpa och skärlångor.

Förutom allt detta vet man aldrig vad för fiske som kan dyka upp.

0 kommentarer:

Subscribe to RSS Feed